fredag 21 augusti 2009

Terminen är planerad

Hösttreminen -09 började hektiskt och det har redan blivit flera sena kvällar med mycket kopierande, funderande och planerande. Men, nu äntligen är jag till nittionio procent klar med terminsplaneringen.

I SvA ska vi jobba en hel del med olika noveller. Vi ska bland annat lyssna på några av dem som ligger ute på P1:s webbsida. Förmodligen kommer det bli två av mina favoriter, Woddy Allens "Kugelmassepisoden" samt "Straat uppfinner ett språk" av Wolfgang Kohlhaase. Om du inte har läst/lyssnat på dem än så gör det här! Novelltemat avslutas med att de får skriva egna noveller som de sedan ska lägga ut på sina bloggar (jag säger till när det händer).

Jag har ju tidigare skrivit att två av mina klasser ska få skapa egna bloggar och blogga om texterna de läser under terminen, vilket vi ska börja med så fort alla staninetest i svenska är klara. Förutom varsin valfri bok kommer de även att få läsa Hungerspelen av Suzanne Collins och Ful av Scott Westerfeld (uppdelat på hela läsåret då).

Jag har gjort en del frågor till Hungerspelen (finns här, kom gärna med synpunkter) som de ska få besvara men jag är ännu inte klar med frågorna till Ful, så om du har tips på diskussionsfrågor eller instuderingsfrågor så tar jag tacksamt emot dem.

4 kommentarer:

  1. Så mycket läsning! Vi hade mest grammatik osv. i svenskan när jag gick på gymnasiet (gick ut förra året). Skulle varit roligt om vi oxå fått studera noveller osv. lite mera ^^ lite avis här, tror jag.
    Av ren nyfikenhet, får jag fråga vilken linje din(a) klass går? Själv gick jag natur...

    SvaraRadera
  2. Eleverna som jag ska köra läsningen med går på Barn- och fritidsprogrammet och Fordonsprogrammet. Hungerspelen tänkte jag använda till fordon... jag hade den med en industriklass förra året och killarna var okontaktbara när de läste den. De tyckte att Hungerspelen var bästa boken någonsin. Så jag hoppas att den går hem igen.

    SvaraRadera
  3. Trevligt att de gillar böckerna du väljer. ^^
    I min klass var det ungefär bara jag och en tjej till som överhuvudtaget förstod det roliga i att läsa... lustigt hur olika människor/klasser kan vara. :P

    SvaraRadera
  4. Jo, tyvärr är det många som aldrig läser och inte förstår hur fantastiskt det kan vara. Det svåra som lärare är att välja "rätt" texter åt eleverna. Jag vill ju att deras läslust ska väckas!

    SvaraRadera