torsdag 13 augusti 2009

15 böcker på 15 minuter

Uppgiften kommer från En annan sida

Rules: Don't take too long to think about it. Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.

Kitty och mystiska katten, Carolyn Keene
De vilda svanarna, H.C. Andersen
The Chronicles of Narnia, C.S. Lewis
Tintin, Hergé
Tordyveln flyger i skymningen, Maria Gripe
Mary Poppins, P.L. Travers
Tess of the d'Urbervilles, Thomas Hardy
Blonde, Joyce Carol Oates
Shame, Salman Rushdie
The Ventriloquist's Tale, Pauline Melville
Tillsammans är man mindre ensam, Anna Gavalda
1984, Geroge Orwell
Complete Stories of Edgar Allan Poe
Farenheit 451, Ray Bradbury
Brave New World, Aldous Huxley

Det blev en blandning av både högt och lågt. Jag har skrivit dit litteratur som har gett mig läslusten tillbaka de gånger som jag har hamnat i svackor och så var jag tvungen att lägga till alla barn- och ungdomsböcker som en gång väckte mitt intresse. Men det var svårt att bestämma vad som skulle hamna på listan. En del fick jag plocka bort.

5 kommentarer:

  1. 15 böcker på 15 minuter...Fick en oemotståndlig lust att göra en egen lista i ingen särskild ordning egentligen,från både dåtid och nutid. Mest dåtid märker jag då jag går igenom listan. Jösses vilken liten bokmal man var egenligen!:)

    Boken om hästen Oberon, titel och förf okänd. Wahlströms förlag, grön rygg, allra första riktiga boken jag läste. Jag var fem år:)
    10 små negerpojkar, Agatha Christie (egentligen ALLA hennes böcker)
    Sagan om ringen, J R R Tolkien
    Lida, Stephen King
    Den gröna milen, Stephen King
    Böckerna om landet Narnia, C S Lewis
    Sagan om Mallorea, David Eddings
    Ondskan, Jan Guillou
    Utvald att leva, Jerzy Einhorn
    Paradisets barn, Marianne Fredriksson
    Älskade barn, Marianne Fredriksson
    Primal fear, William Diehl
    Aterix och Obelix, Goscinny/Uderzo

    SvaraRadera
  2. Mina två sista titlar kom inte med av någon anledning...hmm...nytt försök:

    Tintin, Hergé
    Vindsträdgården (hela serien om barnen på vinden egentligen), Virginia Andrews

    Sådärja!

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt att läsa allas listor!

    Du hade rätt många klassiker i din, själv har jag inte så mycket av det slaget i min egen lista.

    Men åh, "Blonde" är ju verkligen fantastisk!

    SvaraRadera
  4. Marion: kul att se din lista. Lida, vilken skräckklassiker. Det var en riktig nagelbitare och filmen var ju också väldigt spännande!

    Bokstavlarna: Blonde är otroligt bra. Väckte mitt intresse för Monroe.

    SvaraRadera
  5. Fast jag fattar inte varför jag stavat så många titlar fel! 1984 blev 1884, inte första gången som jag skrivit det i ett inlägg! Men nu är alla fel korrigerade, förhoppningsvis.

    SvaraRadera