lördag 15 augusti 2009

True Blood suger!

Jag började följa Allan Balls True Blood och såg några avsnitt, men nu har jag nått smärtgränsen! Var har de hittat skådespelarna, på Hollywoods C-lista? De spelar sina roller så enformigt och överdrivet, typ som skådespelarna i Days of Our Lives.

Till exempel klarar jag inte av Bill, vampyren. Han passar inte för rollen som vampyr. Han har konstiga uttryck för sig som får mig att tänka på John Black, eller en stelopererad Mr Burns från The Simpsons. Sedan tycker jag att Bill är för gammal, eller är Sookie för ung? Åldersskillnaden mellan dem gör att det bli lite creepy när de är intima. Och varför måste Sookie springa runt i vita klänningar nästan hela tiden? Jag har i och för sig inte sett henne i en vit klänning sedan hon blev av med oskulden. Fast det understryker bara hur stereotypa karaktärerna är. Dessutom klarar nästan ingen av att tala trovärdig sydstatsdialekt.

Något som jag heller inte förstår mig på är humorn i serien. Vid mer än ett tillfälle har någon blivit mördad och nästan direkt efter ska det skämtas. Nio av tio gånger faller skämten platt. Nä, True Blood är ingenting för mig!

Vad tycker ni om True Blood?

19 kommentarer:

  1. Jag pinade mig igenom första avsnittet och bestämde mig sedan för att det inte var värt det. Usch. Skulle kunna lista flera saker som störde mig, men det skulle ta allt för lång tid. Tacka vet jag "Being Human" - en serie jag rekommenderar om du inte redan sett den. Tyvärr har det bara kommit en säsong än så länge, men tvåan är nog på väg. Avsnitten ligger uppe på svtplay om jag inte missminner mig.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett Being Human och gillade serien. Jag kommer definitivt att se vidare nästa säsong. Och visst hade man kunnat dissa True Blood mer men jag orkade inte skriva ner allt. Det hade tagit hela dagen.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att True Blood är asroligt och slänger mig på datorn varje måndagmorgon för att skaffa senaste avsnittet. Visst är det överdrivet och ibland pinsamt, men det är delvis det som är kul.

    Fast jag gillar inte huvudpersonerna heller. Sookie är irriterande och Bill är tråkig. Det är bifigurerna som är grejen. De och den skruvade stämningen.

    SvaraRadera
  4. Maria: jag har sett runt sex avsnitt så kanske blir den bättre? Gillade du den direkt från början?

    SvaraRadera
  5. Maria: jag kan hålla med om att bifigurerna är bättre. Kocken tycker jag är den som är roligast och Cajun-killen är också ok.

    SvaraRadera
  6. Ber att få anmäla en avvikande åsikt... när man slutat rodna över bror Jasons hektiska sexliv och de fånigaste vampyrerna så är man fast. Eller jag då.
    Jag tycker om att det är sådär corny, och så tycker jag om bihandlingen med Tara och hennes hemska morsa. (Fast jag kan hålla med om att det är lite jobbigt när någon har dött och sen ska allt vara som vanligt i alla fall, det reagerade jag också på.)

    Däremot föll jag inte för Being human, det fanns nån tröghet där som jag inte gillade. Kanske gav jag upp för tiden, men om jag nu nöjer mig med en vampyrserie just nu så blir det True Blood.

    SvaraRadera
  7. ...gav jag upp för TIDIGT ska det förstås stå.

    SvaraRadera
  8. Snowflake: hm, kanske borde jag ge serien en chans då. Jag har ju mer än halva säsongen kvar...

    SvaraRadera
  9. Jag håller med Maria om att bifigurerna är bäst i True Blood. Mina favoriter är Tara och Lafayette.

    Och sen tilld et där med ålderskillnaden mellan Sookie och Bill. De två skådisarna är ju tydligen ett par även i verkligheten, så jag antar att de inte ser ålderskillnaden som en issue? (Enligt imdb skiljer det 13 år. inte så farligt, enligt mig)

    Jag följer True blood och tycker att det är riktigt roligt. Fast ibland lite ofrivilligt komiskt (som när Bill sopar sitt "SUKÄÄÄÄÄÄÄ" hela tiden) och ibland lite övderdrivet.

    SvaraRadera
  10. Bostavlarna: Ha, ha, ja det var komiskt att de är ett par på riktigt. 13 år är väl ok som åldersskillnad, trodde den var större. Dock typiskt att alltid mannen ska vara äldre. Men det som jag har problem med är nog att de beter sig som om åldersskillnaden är större.

    Sukääää, är lite jobbigt, lika jobbigt som när Sookie säger Bill med överdriven betoning.

    Lafayette är rolig!

    SvaraRadera
  11. Åldersskillnaden är väl egentligen sådär en 160-170 år, beroende på hur gammal Bill var när han deltog i inbördeskriget. Det tycker jag personligen är lite väl mycket. :-)

    SvaraRadera
  12. Snowflake, Jo absolut om man ser till vampyråldern! Då är det ju till och med pedovarning!

    SvaraRadera
  13. Fiktionista: min reaktion efter att ha sett det första avsnittet var ungefär "vad i helvete var det där?!" Men jag fastnade fort sedan.

    Fast tycker du fortfarande att det är skit efter 6 avsnitt så kommer du knappast börja älska det sedan, tror jag. Det kommer fler bra grejer, t.ex. ännu fler bra bikaraktärer och att Sookie och Bill tar lite mindre plats, men i grunden är ju serien som den är. Typ.

    SvaraRadera
  14. Maria: Ja, jag får se hur jag gör. Ibland kan det ju vara skönt att ha ngt att titta på om man vill pausa från bokläsandet en stund.

    SvaraRadera
  15. Jag håller med helt och hållet! Jag har älskat böcker och filmer om och med vampyrer i ganska många år nu, men True Blood var verkligen ett bottennapp! Jag gav den i och för sig inte mer chanser efter första avsnittet, kanske att man borde se åtminstone ett par till?

    SvaraRadera
  16. Kerstin, Jag såg nga till och min åsikt kvarstår. Men som du ser i kommentarerna är åsikterna delade.

    SvaraRadera
  17. Nu blir jag lite nervös... Jag älskar verkligen böckerna om Sookie (har iofs hört att serien skiljer sig rejält från dem men ändå...) och har sett fram emot True Blood på svt hur länge som helst. Och så finns det alltså dem av er som inte tycker att den är bra... Alarmerande, hoppas jag hör till dem som gillar!

    SvaraRadera
  18. Helena: Förmodligen är det en serie man antingen älskar eller hatar...

    SvaraRadera
  19. Jag hoppas fortfarande på älska för min del...

    SvaraRadera