lördag 9 maj 2009

Uglies - actionspäckad framtidsdystopi


Det är den amerikanske ungdomsförfattaren Scott Westerfeld som har skrivit Uglies, eller Ful som boken heter på svenska. Om du vill veta mer om honom så kan jag rekommendera hans hemsida: http://www.scottwesterfeld.com/index.htm, där man också kan länka vidare till hans blogg.

Uglies är första delen av fyra (Pretties, Specials och Extras är uppföljarna som alla redan finns att köpa).

När jag började läsa Uglies så hade jag inga speciella förväntningar men blev nästan från första sidan helt fast. Det är en dystopisk berättelse som utspelar sig i framtiden i ett högteknologiskt samhälle där skönhetsoperationer, svävarbrädor, bungyjackor m.m. är vardagsmat.

Boken handlar om Tally som är en så kallad fuling, eftersom hon ännu inte genomgått de obligatoriska skönhetsoperationer som alla ungdomar gör på sin 16-årsdag. Tally fyller snart 16 år och ska då få genomgå dessa operationer, vilket också innebär att hon får flytta till snyggingstan där alla andra snyggingar håller till.

Ett par månader innan hennes födelsedag träffar hon fulingen Shay som också fyller år samtidigt som Tally. Shay vill inte bli snygg utan överväger att fly från den superteknologiska staden ut till vildmarken eftersom det ryktats att ett gäng rebeller håller till där och lever som folk gjorde under rostisarnas tid (vilket ska vara vi då).

Till en början kan Tally inte alls förstå Shays önskan att vara ful och att rymma för att söka upp rebellerna. Men, sakta men säkert börjar Tally komma på andra tankar...

Uglies är en bra ungdomsbok som tar upp intressanta och aktuella frågor som vänskap och lojalitet och ifrågasätter skönhetsidealen och skönhetsindustrin. Huvudpersonen, och till viss del hjältinnan Tally ställs inför svåra val, och trots att jag är 30 år så kan jag ändå relatera till 16-åringen eftersom jag minns hur gärna man ville passa in då.

Boken är actionfylld från början till slut och slutet har dessutom en riktig cliff hanger som gör att man bara måste läsa andra delen. Jag kommer rekommendera boken för mina elever som behöver få läslusten väckt och till alla andra som gillar futuristiska och actionspäckade dystopier.

Slutligen, filmfantast som jag är så är jag övertygad om att serien kan göra sig bra som film, så jag håller tummarna och väntar med spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar