lördag 15 augusti 2009

10 frågor och svar en regnig lördag


Japp, här kommer mina svar på lördagsfrågorna:

1. Vad läser du just nu?
Boy's Life av Robert McCammon och Doll's House av Neil Gaiman.

2. Vilken är din favoritgenre?
Magisk realism

3. Vilken genre undviker du helst?
Chick Lit

4. Om du fick ställa en fråga till valfri författare, vad skulle du ställa för fråga och till vilken författare?
Då skulle jag fråga Lewis Carroll hur han fick idén till det fantastiska Underlandet.

5. Vilka författare har du träffat?
Yvonne Leffler (när jag läste D-kursen i engelska så satt hon med på uppsatsopponeringen)
Emma Hamberg (föreläsning)
Marcus Birro (föreläsning)
Jonas Hassen Khemiri (föreläsning)
Stefan Casta (författarbesök på skolan)
Per Nilsson (han var min musik- och mattelärare på högstadiet. Jag tror jag fick en 3:a i betyg).

6. Vilken författare skulle du vilja träffa?
Joanne Harris, Tim Burton eller Neil Gaiman.

7. Föredrar du böcker skrivna i förstaperson eller tredjeperson?
Tredjeperson.

8. Om du bara fick läsa en bok till innan du dör vilken bok skulle du välja?
Good Omens eller Dracula. De ligger båda i min bokhög och är nog de som jag är mest sugen på just nu.

9. Om du var tvungen att skänka/kasta tre böcker i din bokhylla, vilka skulle du välja?
Jag tror att jag hade skänkt Safari Club av Anja Snellman, Paradiset av Anne River Siddons och Hämnden är ljuv av Olivia Goldsmith. De har stått i hyllan i många år och jag har fortfarande inte läst dem. Jag hade aldrig kastat böcker utan jag hade gett bort dem.

10. Infoga ett av de fulaste bokomslagen du sett (om du kan hitta bilden) i ditt eget inlägg och förklara varför du tycker att det är så fult.


Det finns garanterat fulare än det jag har infogat. Men eftersom jag har boken själv och det nog är det fulaste omslaget jag faktiskt har så fick det bli Lars Gustafssons Det sällsamma djuret från norr. Det är även en bok som jag inte har läst. Jag tror jag fick den av mina föräldrars granne för flera år sedan.

6 kommentarer:

  1. skänk/släng inte safari club, den är bra!

    SvaraRadera
  2. Vad du har träffat många författare, imponerande! Yvonne Lefflers namn känner jag igen, jag undrar om inte någon av hennes böcker ingick i kurslitteraturen till en kurs som jag hade tänkt läsa. Marcus Birro fotbollsblogg brukar jag läsa med jämna mellanrum, då jag är fotbollsfanatiker. De övriga författarna känner jag inte igen.

    Du skrev att din favoritgenre är magisk realism. Ursäkta min kanske något dumma fråga, men vad är det?

    SvaraRadera
  3. Annika, med ett par undantag har jag ju bara lyssnat på dem då de har föreläst.

    Magisk realism är en realistiskt skildring som är kryddad med lite magi.och/eller övernaturliga inslag. Isabel Allende och Joanne Harris skriver magisk realism.

    SvaraRadera
  4. Ååh, Per Nilsson är min favoritförfattare! Han är nog den författare jag helst vill träffa.

    SvaraRadera
  5. Hanna: Ja, han är bra. Han var trevlig som lärare också.

    SvaraRadera