tisdag 4 augusti 2009

En seriefigur på väggen - en låtsasbok i hyllan?

I går damp nya Elle interiör (nr 6) ner i brevlådan, och oj, oj, oj vad mycket coolt det fanns att dregla över och det är bara att konstatera att litteraturen har tagit sig in i interiörvärlden!

På bilden ovan är en serie skåp som designgruppen Front har gjort åt italienska företaget Skitsch. Det är alltså skåp med bokmönster på dörrarna. Jag tycker att idén är riktigt kul och innovativ. Undra vilka böcker Front valde att ha på mönstrena och hur urvalet gick till? Själv är jag för stolt för att gömma mina böcker bakom dessa dörrar, men kanske är skåpen något för den som inte äger böcker?


Kankse vill man ha en amerikansk serie på väggen? Bilden ovan är en Rip Kirby-relif i betong av Johan Forsberg. Tre stycken kostar 16000 kr (!). Motiven är hur snygga som helst och hans webbsida är definitivt värd att kolla in.



Surface View är min favorit, och när vi flyttar till villa så kommer vi att skaffa en grym font-vägg med ett Marvel-motiv på. Det går alltså att beställa Marvel-motiv som monterbara tavlor, tapeter eller som poster. Gå in på webbsidan och kolla in det stora urvalet. Där kan du också se motiven i sin helhet, med pratbubblor och allt.


Eller vill man kanske ha sin serie på golvet som en matta! Då är det A-Carpet som kan fixa det. I kollektionen Chiinok går det att välja mellan olika seriemotiv, allt från Roy Lichtenstein och andra pop-artister till Jim Holdaways Modesty Blaise. Bilden på mattan ovan heter All of Mongo. Pris får man på förfrågan.


Eller varför inte en tuff tapet av Jean-Charles de Castelbajac för Lutece ur kollektionen Popier Peint!

Samtliga av ovanstående prylar kostar en del, så det vill till att man har en något tjockare plånbok, eller gör som jag, sparar. Men man kan ju alltid drömma sig bort!

Källa: Elle interiör, nr 6, Augusti 2009

2 kommentarer:

  1. vad snyggt! blev särskilt wow:ad av chiinok-kollektionen.

    själv har jag drömt om det här skåpet i några år nu : )
    http://lasdagboken.blogdns.com/2007/index.php?entry=entry071007-145349

    SvaraRadera
  2. Åh vad snyggt! Ett Blaise-skåp hade verkligen passat bra hemma hos mig!

    SvaraRadera