söndag 30 augusti 2009

En helgenkät i brist på annat!

Här är mina svar på helgenkäten.

1. Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.

Det snyggaste omslaget är från Den underbara sagovärlden, del VI, ur H.C. Andersens Sagor (1949). Det är omslaget med den ridande prinsessan på som jag tycker är finast. Böckerna har jag fått av min pappa som själv hade dem när han var liten. Jag tycker att bilderna är vackert och sagolikt illustrerade av Astrid Österling. Sedan är det lite nostalgi över dem. Mamma och pappa brukade läsa dessa sagor för mig och jag verkligen älskade både sagorna och bilderna. Bilden på prinsessan är från H.C Andersens saga Reskamraten som för övrigt var favoritsagan.

2. Vilka tre böcker vill du köpa härnäst?

I dag beställde jag The Year of the Flood av Margaret Atwood och Catching Fire av Suzanne Collins. Den tredje boken som jag vill köpa är Secret History av Donna Tartt, som jag fortfarande inte har läst.

3. Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?

Jag gillar biografier, särskilt om knarkande rockmusiker, men Jane Fondas My Life So Far var också överraskande bra. Om jag hade skrivit en självbiografi så skulle den ges ut på engelska och titeln skulle vara My Rollercoaster Ride Around the World. En bra och sammanfattande titel.

4. Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?

Jag gillar att umgås med intressanta, smarta och originella människor, så att få hem en författare hade varit riktigt spännande och pirrigt. Jag hade bjudit hem Margaret Atwood och diskuterat hennes verk och framförallt hennes senaste The Year of The Flood. Jag hade nog tagit med henne ut i skogen och plockat svamp sedan hade vi lagat någon god maträtt och druckit vin och pratat om litteratur och feminism.

5. Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?

Om det är helg och jag vill mysa till det riktigt så brygger jag en stor kopp kaffe, och ställer sedan kaffekoppen på nattduksbordet. Därefter bunkrar jag upp massor av kuddar i sängen som jag sedan sjunker in i. Eventuellt om det är kväll eller höst så brukar jag tända lite ljus och förmodligen så äter jag något onyttigt.

6. Föredrar du färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?

Helt klart öppna slut. Förmodligen är det anledningen till att jag gillar noveller så mycket. Jag vill fundera vidare när boken är slut och kunna diskutera olika tolkningar.

7. Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?

Jag gillar ju dystopier och särskilt när de blir film. Därför vill jag att Suzanne Collins Hungerspelen eller Scott Westerfelds Ful ska bli film. Eftersom båda böckerna innehåller mycket action och high tech så vill jag att Steven Spielberg ska regissera. Han har kontanterna som krävs och kan satsa på coola och nya banbrytande specialeffekter, samtidigt som jag tror att han kan anlita bra manusförfattare.

8. Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex. YouTube.

Bruce Springsteen - The Rising



The Rising

Cant see nothin in front of me
Cant see nothin coming up behind
I make my way through this darkness
I cant feel nothing but this chain that binds me
Lost track of how far Ive gone
How far Ive gone, how high Ive climbed
On my backs a sixty pound stone
On my shoulder a half mile of line

Come on up for the rising
Come on up, lay your hands in mine
Come on up for the rising
Come on up for the rising tonight

Left the house this morning
Bells ringing filled the air
Wearin the cross of my calling
On wheels of fire I come rollin down here

Come on up for the rising
Come on up, lay your hands in mine
Come on up for the rising
Come on up for the rising tonight

Theres spirits above and behind me
Faces gone black, eyes burnin bright
May their precious blood bind me
Lord, as I stand before your fiery light

I see you mary in the garden
In the garden of a thousand sighs
Theres holy pictures of our children
Dancin in a sky filled with light
May I feel your arms around me
May I feel your blood mix with mine
A dream of life comes to me
Like a catfish dancin on the end of my line

Sky of blackness and sorrow ( a dream of life)
Sky of love, sky of tears (a dream of life)
Sky of glory and sadness ( a dream of life)
Sky of mercy, sky of fear ( a dream of life)
Sky of memory and shadow ( a dream of life)
Your burnin wind fills my arms tonight
Sky of longing and emptiness (a dream of life)
Sky of fullness, sky of blessed life

Come on up for the rising
Come on up, lay your hands in mine
Come on up for the rising
Come on up for the rising tonight

9. Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).

Jag har ju fått en massa bra tips när jag har läst andra bloggares svar på denna fråga. Själv kan jag rekommendera TimesOnline - Books

10. Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?

Runt 70 böcker.

4 kommentarer:

  1. Nej nej nej. Hungerspelen är så gjord för att bli filmad att den faktiskt inte behöver bli det. Det tycker jag man märker mycket nu för tiden. Hur filmestetiken liksom äter sig in i vissa slags böcker. Men blev den film så skulle jag så klart titta. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag håller med om att många romaner är mer som filmmanus. Men med tanke på hur mycket vissa författare tjänar när deras bok blir film så är det nog många som gärna tar risken.
    Det är ju samma sak med alla följetånger. De kan jag också bli riktigt trött på (de kunde lika gärna ges ut som tjockbok). Läsningen blir ju verkligen fragmenterad! Men det är klart tjocka böcker avskräcker ju många...

    Men jag tror ändå att Hungerspelen hade kunnat bli riktigt spännande (med rätt regissör!). Eller får jag hoppas på Ful då ;D

    SvaraRadera
  3. Rolig enkänt! Mina svar här:

    http://kerstinydrefors.blogg.se/2009/september/lasenkat-1.html

    SvaraRadera
  4. Frågor om böcker är ju alltid kul att svara på - och här är mina svar: http://lisaslasning.blogspot.com/2009/09/appelkaka-och-bokenkat.html

    SvaraRadera