måndag 3 augusti 2009

Tematrio - Outläst

Den här veckan är alltså temat hos Lyrans noblesser outlästa böcker. Jag ska berätta om tre böcker som jag inte har läst ut och motivera varför jag inte läste ut dem.

  1. Marked (Vampyrens märke) - P.C. och Kristin Cast
Romanen handlar om Zoe Redbird som en dag blir märkt av en vampyr i skolan. Detta innebär att hon måste börja i en vampyrskola för att utbilda sig till vampyr. Ja, sedan vet jag inte mer för detta hände på de första 10 sidorna. Därefter började jag få nervösa tics och ulkreflexen satte igång så jag fick helt enkelt bara lägga romanen åt sidan. Känns som att detta är ännu en vampyrberättelse som försöker rida på Stephenie Meyer-vågen.

2. "The Call of Cthuhlu" - H.P. Lovecraft

En novell som jag har påbörjat flera gånger, men aldrig läst ut. Varje gång som jag har påbörjat den har jag efter några sidor tappat bort mig helt eftersom mina tankar vandrat i väg. Kanske för att engelskan är svår eller för att intrigen är för seg eller både och. Läs hela novellen här.

3. Hjärtan i Atlantis - Stephen King

När jag påbörjade romanen så visste jag inte att den skulle innehålla fem noveller, eftersom den marknadsfördes som en roman. När jag hade läst de två första novellerna som dessutom hade riktigt kassa slut så blev jag sur och ställde den åt sidan. De tre sista novellerna är dessutom betydligt kortare än de första två. Men som vanligt är Kings starka sida att påbörja berättelser, inte att avsluta dem. Den första novellen filmatiserades med bland annat Anthony Hopkins i en av rollerna. Kanske behövde han få in lite snabba cash?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar