tisdag 18 augusti 2009

Tematrio - kalas

Veckans tema var grymt svårt! Lyran vill att vi ska berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse, en högtid eller något annat.

1. A Midsummernight's Dream- William Shakespeare

Det är länge sedan jag läste A Midsummernight's Dream så minnet är väl sådär... men jag tror berättelsen börjar med firandet av det kommande bröllopet mellan Theseus och Hippolytia.

Det blir desto mer firande i slutet av dramat, efter att Puck har ställt allt till rätta igen mellan kärleksparen Hermia och Lysander, samt Helena och Demetrius. Dramat slutar med ett gruppbröllop, där Hermia får Lysander och Helena får Demetrius.

2. Breaking Dawn - Stephenie Meyer

Spoilervarning!

Bella och Edward gifter sig med varandra och har en stor bröllopsfest. De har äntligen sex! Efter tre böckers förspel såg jag verkligen akten som en speciell händelse. De firar födseln av dottern Renesme, och de firar att Bella överlever den jobbiga graviditeten. Slutligen vinner dessutom Cullen-gänget slutfighten med Volturi.

3. "The Cask of Amontillado" - Edgar Allan Poe
Novellen utspelar sig under en karneval. Novellens antagonist Fortunato är både utklädd och berusad då han kommer hem till protagonisten Montressor efter att han har varit och deltagit i karnevalens festligheter. Sedan att Fortunato begravs levande är ju en annan femma.

5 kommentarer:

  1. Härligt att hitta ännu en bokblogg. :) Kolla gärna in min!

    SvaraRadera
  2. Alltså... nu avslöjade ju du slutet på Twilight-serien! Det var minst sagt synd eftersom jag är mitt i den :( Visst har alla rätt till att skriva vad de vill på sina bloggar, men... detta var ju sådär lagom kul.

    SvaraRadera
  3. Patrik: Kul att du tycker så! Jag ska absolut kolla in din blogg.

    Josefin: Gjorde inte inledningen av inlägget dig lite vaksam när du sedan såg titeln? Men för att det inte ska upprepas lägger jag dit en spoilervarning!

    SvaraRadera
  4. Vet man inte vad Breaking Dawn ska innehålla är ju inte "kalas" det första man tänker på i relation till serien. Första raden du skriver om den säger ju det mesta, och den låg ju direkt under titeln... ögonen är ju snabbare än hjärnans reaktionsförmåga liksom så jag hann inte reagera. Men det var kanske my bad ändå. Inte alls meningen att du skulle ta illa upp, bara det att min läsning blev... som den blev nu.

    SvaraRadera
  5. Josefin: Jag borde lagt dit spoilervarningen från början, men tänkte aldrig så långt!

    SvaraRadera