torsdag 20 augusti 2009

Kan man promenera och läsa samtidigt?


Kan man promenera och läsa en bok samtidigt och dessutom snappa upp innehållet? Orsaken till att jag frågar är för att när jag var i stan häromdagen så såg jag en tjej som gjorde just det. Mitt på gågatan kom hon traskande med en bok i handen. För att inte krocka med mötande människor tittade hon upp från boken med jämna mellanrum. När jag såg tjejen kunde jag inte låta bli att undra om hon verkligen läste, på riktigt?

För många år sedan bodde jag i Singapore och tog tunnelbanan ganska ofta. Tåget var alltid packat med människor och de flesta fick stå upp och hålla sig fast i handtagen. Det var inte ovanligt att de läste samtidigt, med boken i ena handen. Jag brukade undra om de använde boken som en ursäkt. Kanske ville de gömma sig från omgivningen, så de slapp möta andras blickar och påbörja krystade samtal.

Nu pendlar jag till jobbet varje dag och jag läser för det mesta, men jag får också alltid sittplats. Jag hade aldrig kunnat promenera och läsa, samtidigt som jag ska koncentrera mig på texten.

Därför är jag nyfiken och vill veta vad ni har för erfarenheter? Hur multitask är ni när det gäller läsning?

10 kommentarer:

  1. Jag läser ofta under tiden som jag går. Gillar kombinationen, rörelse/utomhus/läsning. :)
    Har inga problem med det... men det är ju olika från person till person. ^^

    SvaraRadera
  2. Jag läser också ibland när jag går, men det är bäst med något lättare, eftersom man inte helt kan fokusera på läsningen. När det gäller folk som står och läser på tåget så tror jag att det säkert finns några som gör det för att slippa interagera med omgivningen, men majoriteten läser nog på riktigt. Tror jag.

    SvaraRadera
  3. Snöfrid: Ja, jag tappar lätt koncentrationen när jag gör flera saker samtidigt :D. Du föredrar inte att lyssna istället om du ska promenera?

    Evelina: Jo, det handlar nog om att vänja sig om inte annat.

    SvaraRadera
  4. jag kan läsa medan jag går hemma i hemmet, välbekant omgivning och ingen större risk att stöta sig. däremot imponeras jag redan av asiaterna som läser i tåg, om jag står i ett kommunikationsmedel har jag fullt upp med att hålla i mig för att inte tappa balansen

    SvaraRadera
  5. Jag kan gå och läsa, men inte vilken bok som helst. Om en bok har stora sidor med liten och tät text så är det ju svårt att hitta rätt stycke igen efter att man har tittat upp för att inte gå på något. ;)

    SvaraRadera
  6. Nja, jag är inte så mycket för att lyssna på böcker. Då tappar jag lätt koncentrationen istället. :P Dessutom har jag ofta musik i öronen...

    SvaraRadera
  7. Magix: det vill väl till att man övar upp balansen. Kanske får man en tränad bicep också om man ska hålla fast i ett handtag :D

    Maria: ha ha, det är humor!

    Snöfrid: Musik klarar jag av samtidigt ;D

    SvaraRadera
  8. My god, nej! Jag har fullt sjå (Schå? Sjå? Vad konstigt det blev i skrift) med att inte snubbla även utan en bok i handen. Möjligen kan jag stå upp på tunnelbanan och läsa, men bara om jag har en plats intill något stabilt att luta sig emot. Vet flera som så gott som powerwalkar med bok - jag fattar ingenting!

    SvaraRadera
  9. Lisa, skönt att höra! Jag började känna mig lite blond här ;D

    SvaraRadera
  10. Jag läser så klart när jag går hem från jobbet. När skulle jag annars ha tid att läsa?

    Och jag vill inte ha något lättläst; faktum är att riktigt komplicerade resonemang är perfekt, för de behöver man ändå små korta pauser från, så att man kan tänka till, vilket är perfekt när man måste se upp så att man inte krockar med stolpar, andra gångtrafikanter, cyklar och bilar. Ganska ofta går jag med överstrykningspenna också, förresten.

    Men jag har faktiskt aldrig sett någon som går omkring och läser som jag (vilket kanske är ett tecken på att jag borde titta upp mer ur min bok).

    Jag tycker inte så mycket om att lyssna på ljudböcker, förresten, men gärna poddade radioprogram.

    SvaraRadera