söndag 2 augusti 2009

Andre Dubus - "The Curse"

Andre Dubus (1936-1999) var erkänd som en av USA:s bästa novellister under 1900-talet. Han undervisade vid Bradford College i Massachusetts men blev tyvärr påkörd och invalidiserades i en bilolycka 1986. 1999 omkom han i en hjärtinfarkt. Trots att han gav ut romanen The Lieutenant (1967) blev han framförallt mest känd för sina noveller.

"The Curse" (Selected Stories, 1988) handlar om den 49-åriga bartendern Mitchelle Hayes. Precis innan stängningsdags våldtar ett gäng drogpåverkade motorcykelkillar en ung flicka som kommer in för att växla pengar. Medan flickan våldtas turas killarna om att hålla fast Mitchelle för att han inte ska kunna ringa efter polisen. Det är först efter att killarna har stuckit som Mitchelle vågar ringa.

Detta är en psykologisk novell som skildrar hur en man bryts ner av sina samvetskval. Trots att både polisen och Mitchells familj försöker övertyga honom om att han handlade rätt, för sin egen säkerhets skull, så känner han hur skammen och skuldkänslorna sakta förgör honom, som en förbannelse.

"The Curse" är en intressant novell som får mig att undra. När förväntas man egentligen ingripa? När ska man visa mod och civilkurage? Förväntas män vara modigare än kvinnor? Är det omanligt att inte ingripa? Dubus väcker intressanta frågor i sin novell. Jag kan sympatisera med huvudpersonen Mitchelle, för en del av mig tycker att han borde ha ingripit samtidigt som en annan del tycker att han gjorde rätt som avstod.

Samtidigt tycker jag att det är en skrämmande tanke att människor inte vågar ingripa. Det händer ju mer än sällan att man läser i tidningarna och hör på nyheterna att flickor/kvinnor har blivit våldtagna och att människor bara har gått förbi utan att ingripa. Ärligt talat så vet jag inte hur jag själv skulle reagera i en liknande situation, men förhoppningsvis är jag modig och visar civilkurage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar