onsdag 5 augusti 2009

7 days and counting

I dag har jag exakt en vecka kvar på min semester, och jobbångesten börjar göra sig påmind. Den här semestern har nog varit den lataste i världshistorien. Innan semestern hade jag räknat ut att jag skulle läsa 3,75 böcker i veckan plus att jag skulle cykla landsväg typ varannan dag och även få in en hel del andra träningspass. Varför gör man så mot sig själv?

Nu med facit i hand så kan jag konstatera att jag inte alls har läst några 3,75 böcker i veckan utan snarare 1,75 och jag har inte varit ute med cykeln en enda gång! Så förhoppningsvis kommer rutinerna tillbaka när jag börjar jobba.

Hursomhelst, trots jobbångest, så ska det bli kul att börja jobba igen och träffa alla nya elever! Jag ska bland annat få ett par nya barn- och fritidsklasser som vi lärare ska experimentera lite med. Under en månad ska samtliga, både elever och lärare, oavsett ämne, börja dagen med att läsa i ca. 20 minuter. De kommer inte att behöva läsa samma böcker och de ska inte redovisa det de har läst heller. Utan detta gör vi i hopp om att dels skapa läsvana men framförallt läslust!

Läsåret 09/10 ska även bli läsåret då jag tar bloggandet till en ny nivå, med eleverna då. I stället för läsloggar och dylikt i bokform ska de få börja blogga om sina läsupplevelser. De ska skriva dagboksanteckningar, plocka ut citat och kommentera dem,vara med i bokcirklar, skriva recensioner och läsbloggloggar m.m. Fördelen för eleverna är att de kan kommentera varandras inlägg och ha pågående diskussioner under hela läsåret samtidigt som de når ut, utanför klassrummets väggar. Och, jag slipper hålla reda på alla stenciler eftersom jag lägger ut uppgifterna på min andra blogg Fröken Dillard.

Det ska också bli kul att komma tillbaka till jobbet och få använda alla nyinköpta klassuppsättningar och utökade temalådor. Sedan har vi dessutom världens bästa bibliotekarie som beställer in bra litteratur hela tiden, så om vi inte jobbar med klassuppsättningar så finns det massor av annat att välja mellan, plus att hon alltid har något kul på gång som t.ex. författarbesök och föreläsningar.

Men mer om allt detta om drygt en vecka. Sista veckan ska jag ägna åt att läsa och träna lite mer. I dag dock, ska det röjas i trädgården som har transformerats från en fin och välvårdad trädgård till en vildvuxen och negligerad akademikerträdgård.

Bild: Från Bill Wattersons serie Calvin and Hobbes (Kalle och Hobbe)

5 kommentarer:

  1. Jag har börjat nedräkningen på mitt semestervikariat. Jag gör mitt sista pass på söndag. Sen ska jag vara ledig MINST en vecka innan de får ringa till mig. :-D Det har varit en tuff sommar. Nästa år ska jag ha semester som "alla andra" under sommaren. (Nåja man kan ju hoppas i alla fall.) Fördelen med att vara arbetslös är att man har lite mer tid till att läsa.

    SvaraRadera
  2. Jo det är sant, en fördel är att man hinner läsa mer! Jag har också varit vikarie och kan relatera till känslan av att aldrig få vara helt ledig. Jag hade min första "riktiga" semester för tre år sedan och jag hade ett leende på läpparna hela tiden och njöt verkligen av varje sekund.

    SvaraRadera
  3. Det låter ju helt fantastiskt att låta eleverna få bokblogga. Hoppas att du kommer uppdatera här om hur projektet går sen, jag är väldigt nyfiken på hur det kommer gå.

    SvaraRadera
  4. Låtr som en superkul och bra grej, nästan så att jag önskar att jag fick vara med i skolan!

    SvaraRadera
  5. Bokstavlarna: Jodå, jag kommer absolut att uppdatera!

    Fiaisreading: Du får komma till Skåne och vara med ändå ;D Elev-för-en-dag. Jag kan använda din blogg som exempel, så får du typ 30 kommentarer på ett inlägg samma dag.

    SvaraRadera