fredag 8 maj 2009

Hunger Games - uppslukande läsning


Det var skolans bibliotekarie som kom med boken The Hunger Games (2008) till mig eftersom hon visste att jag skulle ha ett dystopitema med en av mina klasser. Först var jag lite tveksam och dömde boken efter omslaget - som jag faktiskt senare gillade eftersom bilden har med en viss, mycket stark händelse i boken att göra. Men när jag väl började läsa den så bev jag helt uppslukad. Det är inte bara jag som gillar boken. I USA har den blivit en bestseller och är förtillfället flitigt utlånad på vårt skolbibliotek - både av lärare och elever och en klassuppsättning har redan köpts in.

Suzanne Collins heter författaren som har skrivit boken som är första delen av en trilogi. Nästa del Catching Fire (Fatta eld) kommer ut på engelska till hösten och den svenska översättningen kommer ut några månader senare.

I The Hunger Games är världen indelad i tolv distrikt och en huvudstad. Människorna i distrikten är fattiga men i den högteknologiska huvudstaden lever människorna i lyx och överflöd. En gång om året är det ett lotteri där två personer från varje distrikt utses att delta i årets största tevehändelse som direktsänds på TV. Alla 24 deltagare stylas, tränas och intervjuas för att slutligen placeras på en arena där de ska slåss mot varandra tills det är en överlevande kvar som då har vunnit det så kallade Hungerspelet.

Bokens huvudperson och hjältinna är flickan Katniss Everdeen som kommer från distrikt 12 som är det fattigaste av alla distrikten. Hon är en jägare och får försörja sin familj med mat då pappan gått bort. Katniss har oturen och blir en av de två personer från distriktet som blir utsedd att delta i Hungerspelen.

Jag tycker detta är en riktigt bra dystopi och samhällssatir som är svår att lägga ifrån sig. Det är ingen svår bok att ta till sig rent språkligt däremot är handlingen ovanligt våldsam och makaber. Men det är ändå just det som gör den så spännande för som läsare vet man absolut inte vad som ska hända. Boken får en att tänka på teveserier som Robinson där deltagarna paktar och vänskap och lojalitet sätts på spel för att någon till slut ska vara ensam segrare. Samtidigt som TV-bolagen gör allt i sin makt för att utöka kapitalet och för att få högre tittarsiffror.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar