fredag 7 augusti 2009

Blodsugare och brevväxlande litteraturälskare


Då har äntligen mina nya böcker kommit med posten, men vilken tid det tog. Kanske är det semestertiden som är orsaken? Nu är de i alla fall här, vilket innebär att bokhögen kommer att bli några centimeter högre.

The Sandman: the Doll's House av Neil Gaiman är andra samlingsvolymen i Sandman-serien. Det ska bli kul att få börja läsa fortsättningen om syskonen Dream och Death. Jag kan fortfarande inte fatta att jag helt hade missat serien som nu har ca 20 år på nacken.

Jag har länge tänkt läsa Bram Stolkers Dracula men av olika anledningar har det aldrig blivit av. Men det känns som att det är dags nu, när vampyrer ligger i tiden, igen, med TV-serier som Being Human och True Blood samt böcker som The Strain, Twilightsagan, Marked och Vampire Academy. Jag har nog missat massor av referenser till Dracula när jag har följt serierna samt läst böckerna.

Pride and Prejudice and Zombies av Seth Grahame Smith är en parodi på Austens Pride and Prejudice med element från den moderna zombiegenren. Jag tyckte titeln i sig verkade så skruvad att jag bara var tvungen att köpa boken. Det ska bli mycket intressant att läsa den och jag hoppas att den är lika galen som den verkar.

Sist men inte minst, The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society av Mary Ann Shaffer och Annie Barrows. Detta är nog ingen bok som jag hade köpt på eget initiativ. Men eftersom jag läste så mycket positivt om den på olika bokbloggar samt hörde vänner lovorda den, blev jag till slut så nyfiken att jag var tvungen att köpa den också.

Med andra ord, en riktigt blandad kompott. Det ska bli kul att göra bekantskap med allt från zombies och blodsugare till brevväxlande litteraturälskare. En varm sommardag som denna är det bara att fälla upp parasollet, dra fram solstolen, fylla ett stort glas med något läskande kallt och sätta sig till ro för att försvinna in i fiktionens värld.

7 kommentarer:

  1. Neil Gaiman har jag skrivit ett, eller ett par inöägg om på min blogg. Jag har dock inte läst någonting av honom själv. Det verkar som att jag har missat något där, eller?

    I dag när jag var på Konsum fick jag syn på Mary Ann Shaffers bok - i svensk översättning - och jag kunde inte låta bli: den följde med mig hem. Jag vet egentligen inte varför, men jag antar att det var den något annorlunda titeln som fångade mig!?

    / Annika

    SvaraRadera
  2. Neil Gaiman upptäckte jag i våras i samband med Coraline-filmen. Jag tycker att han är grymt bra. Hittills har jag läst Coraline, Anansiboys och början av Sandman-serien. Good Omens väntar i bokhögen men jag har hört mycket bra om den också.

    Shaffers bok har jag hittills inte hör ngt negativt om alls. Så risken är att mina förväntningarna är för höga. Visst är det ngt lockande med titeln. Potatisskalspaj får mig att tänka på Hitchcocks Frenzy, en film med massor av äcklig mat...

    SvaraRadera
  3. Ah, Dracula. Det som är så kul med den är att den fortfarande håller, och inte bara det: den är mycket bättre än många moderna vampyrromaner.

    SvaraRadera
  4. Maria: Ja, jag kan tänka mig att den är bättre än många nya vampyrromaner. Det ska bli kul att läsa den!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också Dracula. Det förekommer säkert många referenser till den i de moderna vampyrromanerna. Ska jag vara ärlig så har jag inte läst några. Jag får väl göra det för att kunna jämföra och se hur mycket de inspirerats av Stoker. :-)

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst några av de modernare vampyrböckerna, men Dracula vill jag verkligen läsa! Potatisskalarna har jag också enbart hört positivt om. Därför tror jag att jag måste vänta lite med den, tills jag har glömt bort alla lovord... ;)

    SvaraRadera
  7. Hellre barfota och Fia: Jag kan rekommendera The Strain, mycker bra och spännande. Jag har recenserat den om ni vill läsa mer om handlingen och vad jag tyckte. Twilight är ok. Det kan ju vara kul att läsa serien just för att den är så omtalad av olika anledningar.

    Fia:Jag tror med att jag ska vänta lite med Shaffers bok av samma anledning.

    SvaraRadera