torsdag 13 augusti 2009

När är det mysigast att läsa?


En boknörd kan nog läsa både i tid och otid oberoende plats och stämning runt omkring. Men visst finns det stunder som är mysigare än andra. Själv tycker jag att det är som mysigast på hösten när löven börjar falla till marken. Kajorna skriker i kapp och flyger runt i svärmar för att emellanåt landa i trädkronorna. Inomhus är ljusen tända och teet sprider sin doft i rummen. Där ligger jag i sängen med en bok i handen och kuddarna är uppbunkrade bakom ryggen. Utanför tar vinden vid och den viner över taket. Huset knakar. Plötsligt börjar det regna och jag kan höra hur ovädret slår upp de tunga regndropparna på fönstret. Det är fredag och jag har hela helgen för mig själv.

När tycker du att det är mysigast att läsa?

3 kommentarer:

  1. Mysigast är det absolut under hösten då det efter sommaren blir lite okej att vara inomhus igen. Helst sitter/ligger jag i soffan, men det ska absolut brinna ljus och det får gärna dofta té

    SvaraRadera
  2. Jag tycker ditt förslag lät väldigt mysigt! Kan också tänka mig på att sitta utomhus under samma omständigheter, under tak på en altan t ex, med en varm filt om benen. Och en kopp te förstås.

    SvaraRadera
  3. Magix: Soffan kan jag också hamna på ibland när jag vill ha ombyte.

    Bokmoster: Det är trevligt att kunna sitta ute om man har en schysst altan. Bara det inte är för kallt :D

    SvaraRadera