måndag 31 augusti 2009

Läsprojektet börjar bra

Det är alltså den här veckan som läsprojektet börjar. Mina gymnasieelever ska börja varje dag med 20 minuters läsning oavsett ämne. Därför besökte vi biblioteket i torsdags så att alla kunde låna varsin bok. Jag trodde att det skulle bli en hel del motstånd men icke, istället möttes jag av äkta entusiasm. De började diskutera och tipsa varandra om olika böcker. En del diskuterade till och med favoritgenre. Det slutade med att hälften av eleverna lånade ett par böcker per person!

I dag kom flera av eleverna fram till mig, på rasten (!), och berättade att deras böcker var superbra och att de inte hade kunnat gå och lägga sig i helgen för de var så spännande. Så innan projektet har börjat har flera nästan läst ut sina böcker.

Så, i dag var verkligen en dag då jag lämnade jobbet med ett stort leende på läpparna!

8 kommentarer:

  1. Vilka roliga nyheter! Jag blir alldeles tårögd. Vad läser de alihop?

    SvaraRadera
  2. Oj, allt möjligt. Scott Westerfelds Parasit, Stephenie Meyers Twilight, Chuck Palahniuks Fight Club, Johanna Lindbäcks Min typ brorsa osv... allt möjligt!

    Jag blev också lite rörd. Dagens ungdom ;D

    SvaraRadera
  3. Åh, så härligt! Kommert du att samla dina inlägg om projektet? Det vore roligt läsning.

    SvaraRadera
  4. Ja visst kan jag samla inläggen, så de lättare går att följa. Jag sätter etiketten Läsprojekt hädanefter :D

    SvaraRadera
  5. Vad kul att läsa att eleverna gillar projektet så mycket!
    Fick de välja själv vilken bok de ska läsa? Eller fanns det något slags riktlinjer?

    SvaraRadera
  6. Eftersom projektet handlar om att väcka läslust så fick de välja helt fritt.

    SvaraRadera