måndag 24 augusti 2009

Tematrio - yrken

Lyrans tema den här veckan är yrken i litteraturen. Jag ska därför berätta om tre böcker som skildrar huvudpersonernas yrken. Det var inga större problem att komma på böcker, däremot lite svårare att bestämma vilka tre jag skulle välja. Men, men, det blev följande:

1. Damernas detektivbyrå -
Alexander McCall Smith
Huvudpersonen Mma Precious Ramotswe är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv. Kunderna som kommer till henne har ofta lite vardagligare problem och vill att hon t.ex. ska undersöka eventuella otrohetsaffärer och försäkringsbedrägerier.

2. Postmortem -
Patricia Cornwell
Detta är första romanen om Kay Scarpetta som arbetar som rättspatolog. Genom lite detektivarbete och modern kriminalteknik får hon alltid tag i mördaren.

Tydligen ska Angelina Jolie spela Scarpetta i filmatiseringen av Cornwells deckarserie (läs mer här).

3. The Lollipop Shoes - Joanne Harris
I uppföljaren till Chocolat får Vianne Rocher återigen fart på sitt chocolaterie som den här gången är i Paris. Hon gör egna praliner och ljuvliga chokladdrycker from scratch (jag antar att Vianne är en chocolatier med ett finare ord även om hon aldrig har den titeln i romanen).

Beskrivningarna av hela chokladtillverkningsprocessen fick det att vattnas i munnen på mig, så pass att jag åt mig igenom hela romanen.

2 kommentarer:

  1. Damernas Detektivbyrå är en av mina favoriter - så mysig.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tyckte att den var helt ok. Men jag har faktiskt inte läst vidare i serien.

    SvaraRadera