torsdag 6 augusti 2009

Bokias "Låna & Läs" är en ploj!


Hos Bokia kan man gå med i något som heter Låna & Läs. Då får man hem 60 nyskrivna böcker som man får låna och läsa för 399:- och den sista boken får man behålla.

Jag tycker inte att detta låter speciellt förmånligt. Det är dyrt om man jämför med vad ett bibliotekskort kostar och på bibblan får man dessutom låna obegränsat (och biblioteken har ofta nyskrivna böcker inne). Det blir ju billigare att låna 60 böcker på bibblan och sedan köper man den bok man vill ha på nätet, ny, inbunden och fräsch för en betydlig mindre summa än 399:-. Nä, om du frågar mig så tycker jag att Bokias Låna & Läs är en stor ploj. Länge leve biblioteken!

14 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med. Här kostar bibliotekslån ingenting. Det kostar inte ens att reservera eller att fjärrlåna böcker. Jag älskar mitt bibliotek! Skulle aldrig betala 399 spänn för att låna böcker. Det skulle dessutom bli alldeles för omständigt att ta sig till närmaste Bokia, som ligger ca 3 mil bort. Biblioteket har jag ett stenkast härifrån (jag ser det från mitt köksfönster).

    SvaraRadera
  2. Det borde heta "Hyr & läs" i stället. Jag undrar hur de som hellre "lånar" från Bokia resonerar...Det hade varit intressant att höra!

    SvaraRadera
  3. Heja biblioteken! Håller med om att det är hutlöst dyrt för att låna böcker. Och det blir ju inte ens 60 st eftersom de mest populära byts ut samma dag de kommer in (är bibliotekarie men har jobbat extra på Bokia, så jag vet. ;-) Och så är det så trist urval...

    SvaraRadera
  4. Fru E, visst är urvalet på biblioteken betydligt bättre!

    SvaraRadera
  5. Hur kan man jämföra ett vinstdrivande företag med ett bibliotek? Bokias låna och läs-kunder är förmodligen väl medvetna om bibliotekens funktion och då kan man ju fråga sig varför så många ändå väljer att gå med i Bokias bokklubb. Kanske kan man se det som ett komplement? Det är ju faktiskt frivilligt!

    SvaraRadera
  6. Visst är det frivilligt! Men Bokia borde inte kalla det för "Låna & läs" när det kostar 399:-. Då anser inte jag att man lånar längre!

    SvaraRadera
  7. Det är intressant att du så hårt definierar "låna" som något som inte kan kräva ett klubbmedlemskap som kostar pengar. Enligt din definition finns det m.a.o. inga lånebibliotek i t.ex. Nederländerna, där man betalar medlemsavgift årligen i de bibliotek man önskar utnyttja.

    Sedan kan man ju undra varför du ger dig på just Bokia. De är ju knappast den enda bokhandeln som har, eller har haft, någon form av lånebibliotek mot en årsavgift. Och det är ju inte heller en särskilt ny företeelse. Bokia har ju haft sin version igång sedan 90-talet någon gång.

    Avslutningsvis kan jag ju säga att jag inte själv är ett stort fan av Låna & Läs, dels för att jag mestadels läser böcker på engelska och dels för att jag inte har ett stort behov av att läsa det allra senaste hela tiden. Men det är värt att notera att en stor del av Bokias Låna & Läs-kundkrets ÄVEN tycks utnyttja folkbiblioteken. D.v.s. det rör sig uppenbarligen i åtminstone flera fall inte om ett substitut utan ett kompliment.

    SvaraRadera
  8. The Mad Swede: Det är möjligt att min definition är hård och att biblioteksavgiften är högre i andra länder. Hade biblioteksavgiften varit hög i Sverige så hade jag med största sannolikhet betalat den. Men, nu är ju trots allt lånen, på våra bibliotek så gott som gratis.

    Anledningen till att jag gav mig på just Bokia är för att det var där jag var häromdagen när jag fick reklam för just Låna och läs. Trots att Bokia har erbjudit sin tjänst sedan 90-talet tycker jag fortfarande att frågan är värd att diskuteras. Nu har jag till exempel fått info om hur Bokias kunder tänker från dig och Anonym. Tydligen används Bokia som ett komplement, vilket jag antar betyder att de böcker som inte finns på bibblan "lånas" hos Bokia. Eller?

    Personligen, tycker jag att tjänsten är dyr och jag skulle inte använda den själv.

    SvaraRadera
  9. Precis, som ett komplement. Eftersom biblioteket oftast ligger lite efter med sina bokinköp och eftersom nya titlar med högt tryck ibland har begränsad lånetid, vilket ju kan vara stressade för en del som kanske inte hinner läsa tillräckligt fort.

    Vad gäller hela "hyra"- / "låna"-biten, så handlar det ju rent tekniskt om att köpa ett medlemskap där man sedan lånar (inte hyr) så många av de 60 böckerna som man själv vill. Hade varit mer benägen att hålla med dig om språkproblematiken om du tagit upp deras ljudboksbibliotek, där det (om jag förstått det rätt) numera är ett stämpelkort och en avgift per ljudbok involverad. Där känns "hyra" onekligen som den korrekta termen inom medlemskapet.

    Sedan tillkommer väl praktiska förhållanden också. "Hellre barfota än boklös" må ju ha biblioteket ett stenkast bort och närmaste Bokia 3 mil bort, men det finns ju onekligen de som har närmaste Bokiabutiken runt hörnet och närmaste bibliotek mer illa beläget.

    Personligen, som tidigare sagt, använder jag inte själv tjänsten heller. Men jag vet inte om det går att säga att ett medlemskap är så dyrt. Läser du samtliga 60 böcker talar vi ju om en utslagen kostnad av 6,65 kr per bok (varav en då får behållas). Allt beror väl på om bokurvalet intresserar en samt om man har behovet av att läsa urvalet på stört. 6,65 kr är ju ändå markant billigare än att gå och köpa alla böckerna. För då får du väl två eller max tre av dem för samma pengar.

    SvaraRadera
  10. The Mad Swede, jag ser din poäng och tack för den matematiska uträkningen ;D

    SvaraRadera
  11. Dyrt kanske, men jag som är boktokig går på allt. The mad swedes uträkning visar å andra sidan att det inte kostar så mycket mer än reservationsavgiften som hos oss är 5kr (busbilligt det också!) Tycker Låna och läs är ett bra komplement för att slippa stå och köa för länge på biblioteket. Både biblioteket och bokia förhindrar i alla fall att jag fyller huset med ännu fler köpta böcker. Jag är hopplös!

    SvaraRadera
  12. The Mad Swede, jag menar självklart inte att alla måste ha samma förhållanden som jag själv. Jag skrev ju svar utifrån mitt eget perspektiv givetvis. Men det trodde jag alla förstod. När jag har bibblan så nära och ett besök till Bokia blir allt för omständigt är det ganska självklart att jag ratar deras Låna & Läs. Hur andra gör är ju upp till var och en.

    SvaraRadera
  13. Lilla O: Jo, det är lätt att fylla huset med köpta böcker... alldeles för lätt!

    SvaraRadera
  14. Oj, ett sent svar jag vet...
    Men jag tycker att du missar det väsentliga.

    1. Till skillnad från biblioteken så har Bokia de nya böckerna hemma. Du slipper mao stå i en 17 veckor lång väntkö på en spännande nyhet.
    2. Du behåller böckerna så länge du vill.
    3. Du byter böckerna i vilken butik som helst i hela Sverige.
    4. Som medlem i L&L får du under året en massa andra erbjudanden och unika rabatter.

    ...och som sagt, det är helt frivilligt att gå med! :-) (Klubben har ca 20.000 medlemmar)

    JZ / Bokia Center Syd / Bokboxen

    SvaraRadera