fredag 14 augusti 2009

Grekiska myter i serieformat

Äntligen har det börjat komma ut lite moderna läromedel, tänkte jag när Inscriptus var på besök på skolan i våras och visade sin nya serieversion av de antika grekiska berättelserna. Bibliotikarien köpte in några ex. bland annat Cyklopen och Pandoras ask, som jag nu har tagit en närmare titt på.

Vid en första titt verkade tidningarna moderna och snygga med färgstarka illustrationer, men vid en närmare granskning är illustrationerna lite tråkiga och karaktärerna har t.ex. stela och mesiga utseenden. Personligen tycker jag att illustrationerna hade kunnat vara mörkare, mer actionspäckade och detaljerade.

Däremot så tycker jag att myterna presenteras väl på ett ganska lättillgängligt och spännande sätt. Jag tror definitivt att alternativ som serietidningar kan göra läsningen lite roligare för eleverna, så det ska bli spännande att se vad de tycker om några veckor då det är dags för antiken.

2 kommentarer:

  1. instämmer! köpte ett gäng på LMS-dagarna i Uppsala, men hade just läst Alan Moore och fick en kvalitetschock : (

    SvaraRadera
  2. själv håller jag på med Sandman-serien och det är en viss skillnad...

    SvaraRadera