tisdag 1 september 2009

Vad gör du när du inte hinner läsa?

Ibland är det svårt att hinna med. Medan mina elever läser som aldrig förr så hinner jag knappt läsa alls. Jobb och träning (som också är ett jobb fast kvällstid) upptar nästan all min tid för tillfället. Så lästorkan beror absolut inte på att jag inte vill läsa. Lite segt är det att jag t.ex. fortfarande bara är i inledningen av Robert McCammons Boy's Life efter typ två veckors fragmentarisk läsning. Lästakten har alltså gått i snigelfart vilket nästan förstör läsupplevelsen.

Men, men vad gör man när man inte har tid att läsa? Tips mottages gärna!

11 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr inga tips. När jag själv inte läser på länge så brukar det egentligen inte bero på tidsbrist utan på att jag tittar på för mycket tv-serier istället. ;)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar att varva TV-serier med läsning. Jag verkligen älskar The Closer, så ofta är det den jag tittar på.

    Mitt problem just nu med läsningen går nog inte att lösa... handlar ju egentligen enbart om tidsbrist (I-landsproblem dessutom :D)

    SvaraRadera
  3. När jag inte har tid eller ork att läsa så brukar jag läsa serier eller se på film i stället. Läsa böcker som man verkligen verkligen vill läsa är också bra om man är i en läs-svacka...

    SvaraRadera
  4. Emelie, jag håller med dig. En riktigt bra bok kan få rätsida på det mesta!

    SvaraRadera
  5. Om jag verkligen inte har tid att läsa brukar jag läsa ett kort kapitel elr några sidor innan läggdags, det brukar gå ganska snabbt och då hinner man med lite läsning iallafall även om det inte blir särskilt mkt. Så har jag fått göra många gånger när det vart mkt i skolan =)

    Om man åker buss till eller från jobb/skola kan man annars läsa lite då (om man inte blir åksjuk, då är det ju lite svårt)

    SvaraRadera
  6. Jag kompletterar mitt läsande med att lyssna på mp3-böcker (när jag diskar, hänger tvätt eller är ute och går). Där väljer jag ofta deckare för de får mig att hålla fokus och inte vandra bort i tankarnas värld lika lätt. Tyvärr hänger det mycket på uppläsaren hur man upplevde boken.

    SvaraRadera
  7. Cissi: Jag tycker också att det ibland kan vara skönt att lyssna på en bok. Tyvärr tycker jag att det inte finns så många MP3-böcker att välja bland. Utan det mesta är deckare och crime och ofta svenskt...

    Jag lyssnade på ngn Agatha Christie-bok som Lena Nyman läste och fy... efter ett par kapitel hade jag skavsår i öronen, så jag håller med om att uppläsare är superviktigt!

    SvaraRadera
  8. kolla på film funkar även för mig. har även funnit att böcker ur avd. pocket, fakta åt ppopulärpsykologihållet funkar bra, t.ex. Konsten att vara snäll, Makeovermani, På Y-fronten intet nytt o.dyl. De är bara eftersom de kan läsas i en kort sittning och man får alltid någon liten insikt.

    SvaraRadera
  9. Böcker som går fort att läsa är alltid tacksamt när man inte har så mycket tid. Jag får väl ta och kolla in den där bokavdelningen lite extra... Noveller är i och för sig också bra. Jag har ju mina Norton-antologier... Tipsa gärna om lite bra filmer. Det var ett tag sedan jag såg någon som jag verkligen gillade.

    SvaraRadera
  10. i senare års Läsdagbok finns en flik som heter Filmdagboken http://lasdagboken.blogdns.com/static.php?page=static090107-183022
    kanske kan du finna fler där?

    SvaraRadera
  11. Mind the Book: Det har jag missat! Ska genast kolla in denna flik!

    SvaraRadera