onsdag 1 juli 2009

Stephenie Meyers The Host läsvärd Science Fiction

Jorden har invaderats av så kallade Själar, en typ av utomjordiska invärtesparasiter som använder människorna som värddjur. Endast ett fåtal "vilda" människor finns kvar. Rebellen Melanie Stryder var en av dem, men då Själarnas så kallade Seekers (Sökare) lyckats snärja henne, kastar hon sig ner mot döden i ett hisschakt. Men med avancerade läkemedel lyckas Själarna dock återställa hennes kropp, och i hopp om att hennes minnen ska kunna leda dem till resten av rebellerna, får Själen Wanderer göra intrång i Melanie.

Wanderer, är en stark Själ med ovanligt mycket erfarenhet och kunskap och därför får Melanie bli hennes nionde värd. Wanderer försöker söka igenom Melanies minnen för att kunna spåra rebellerna. Men till Wanderers fasa upptäcker hon att Melanie håller sig kvar och är redo att kämpa för att få tillbaka sin kropp. Så för att rädda sig själv och sina kära överöser Melanie Wanderer med minnen och känslor som hon har upplevt tillsammans med sin bror Jamie och Jared, mannen hon älskar. Trots att Wanderer har varnats för utmaningarna som de mänskliga känslorna kan orsaka så kan hon till slut inte skilja på sina egna och Melanies känslor, vilket leder till att hon också börjar älska Jamie och Jared, trots att hon aldrig har träffat dem. Wanderers starka känslor för Jared och Jamie gör att hon, precis som Melanie, vill söka upp dem för att kunna skydda dem mot Själarna. Därför ger de sig av på en road trip, i hopp om att finna dem.

Jag blev något överraskad av The Host (2008) som är Stephenie Meyers senaste roman. Den svenska översättningen släpps i augusti och heter Genom dina ögon. The Host är en Science Fiction-roman och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte har läst speciellt mycket Science Fiction, så jag kan inte påstå att jag är någon finsmakare i genren. Men i och med att romanen, precis som Twilight-sagan, utspelar sig i en realistisk miljö, så är den nog mer kommersiell på så sätt att den kan tilltala fler läsare, även de som inte är Sci Fi-nördar (no fence).

Meyer har också skapat en ganska kreativ och komplex berättelse där kärleken och våldet har en central plats i romanen. Den har till att börja med en ganska invecklad kärlekstriangel, som till viss del, för tankarna till Twilight-sagan. I kontrast till kärleken står våldet. En av anledningarna till att Själarna invaderade jorden var bland annat för att upprätthålla harmoni, då människorna blivit för våldsamma. Meyer framställer Själarna som ganska fredliga varelser medan människorna framställs som mer stridslystna. Romanens budskap är att kärleken kan övervinna allt samtidigt som våld kan leda till undergång.

Säga vad man vill om Stephenie Meyer, men hon använder ett mycket målande språk som gör att man lätt kan leva sig in i hennes berättelser. Hon är också duktig på att bygga upp spänning och förväntningar, ibland nästan på gränsen till irriterande. Jag tror att det är en av anledningarna till att jag upplevt alla hennes böcker som bladvändare, även om jag i slutändan inte alltid har gillat intrigen. The Host är en tegelsten på cirka 600 sidor men trots det tjocka formatet så gick boken relativt fort att ta sig igenom, tack vare Meyers språk och berättarteknik.

Det som jag tycker drar ner betyget på romanen är bland annat den röriga inledningen. Det förekommer en hel del tillbakablickar i början som tillsammans med skiftningar i berättarperspektivet gör det lite klurigt att skilja på Wanderers och Melanies tankar och minnen. Men precis som i Twilight-sagan så är The Host, trots den lite röriga inledningen, bäst i början. Mot slutet så börjar handlingen spåra ur och jag är inte överrens med slutet. Det är för mycket Hollywood över det - lite too much. Det är också några kapitel i mitten av boken som är för beskrivande och tråkiga som jag tycker hade kunnat skippats helt.

Men, jag tror inte att Meyer kommer att göra sina Twilight-fans besvikna med The Host för den innehåller ungefär samma ingredienser som hennes tidigare romaner. Jag tycker att romanen är läsvärd även om jag är lite kluven i mina åsikter, men den här gången känns det trots allt mer passande att vara kluven, med tanke på intrigens dualitet.

5 kommentarer:

  1. Tjenis!
    Jag har precis läst första delen i Twilight-serien och vet inte riktigt vad jag tycker om den...Gillar inte orealistiska böcker egentligen. Men något i den fascinerar mig. Måste läsa de två andra också! Kul och följa din blogg! Fasen vad du läser mycket.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår precis vad du menar med Meyers böcker.

    och ja, jag är fast i bokträsket.

    SvaraRadera
  3. Din blogg har blivit riktigt snygg med alla sidelement! Jag är så himla imponerad av dina recensioner, de är kanonbra och inspirerande.

    SvaraRadera
  4. Är det någon som vet när filmen The Host kommer på bio?

    SvaraRadera
  5. Anonym: Ingen aning. Jag visste inte ens att den skulle bli film, i alla fall inte Meyers The Host. Det finns väl ngn japansk film ute med samma namn... Men det skulle inte förvåna mig om även Meyers The Host blir film. Hon verkar rida på en väldigt stor våg för tillfället. Har du hört något?

    SvaraRadera