måndag 27 juli 2009

Tematrio - Barndomsskildringar

Den här veckan är alltså Lyrans tema barndomsskildringar. Ett lite knivigt tema för mig som knappt läst några. Jag fick verkligen tänka så det knakade.

1. Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe.
Annika, David och Jonas har sommarlov och de har fått uppdraget att vattna blommorna på Selanderska gården. En stor och lite kuslig byggnad som har anor ända från Carl von Linnés tid. Mystiska oförklarliga saker börjar hända då ungdomarna är på gården. Något leder dem till vinden och där hittar de undangömda kärleksbrev. Snart får de reda på att en tretusenårig gravstaty är försvunnen och det dröjer inte länge förrän de blir indragna i jakten på den. Detta är en berättelse som handlar om vänskap, om att växa upp och om att möta kärleken för första gången.

Jag älskar den här romanen och allt annat som Maria Gripe har skrivit. När jag får barn ska jag högläsa boken för dem. Enligt min mening så är Tordyveln flyger i skymningen en av Sveriges bästa ungdomsböcker.

2. Calvin and Hobbes - Bill Watterson
Här slår jag till med en serie, Kalle och Hobbe som den heter på svenska (men den bör läsas på engelska för det är mycket som blir lost in translation). Jag kan skratta så tårarna rinner när jag läser Calvin and Hobbes för serien är så mitt i prick. Humor på hög nivå vill jag påstå.

Serien handlar om pojken Calvin och hans tygtiger Hobbes. Sett ur Calvins sexåriga perspektiv så är Hobbes en riktig tiger och tillsammans råkar de ut för en rad mirakulösa äventyr, allt från att slåss mot hemska lärare till otroliga rymdäventyr.




3. Boy's Life - Robert McCammon
Okej, den här har jag inte läst, än... Men jag gjorde nyligen en deal med min man där vi skulle välja varsin bok åt varandra och då valde han denna åt mig.

På bokens baksida står det att den handlar om pojken Cory Mackenson som bor i Zephyr, Alabama, en plats där monster simmar i flodens mitt och vänskap varar för alltid. Plötsligt en morgon, när Cory gör sin far sällskap då han ska dela ut mjölk, ser de en bil som kör rätt ner i en sjö. Corys pappa försöker rädda mannen som visar sig vara mördad och handfängslad till ratten. Boy's life är en magisk berättelse sett ur Corys perspektiv då han kämpar för att förstå krafterna bakom gott och ont.

Jag ser fram mer och mer emot att få läsa den här boken. Jag vet inte varför jag har varit så motvillig innan.

2 kommentarer: