tisdag 14 juli 2009

Krymper någonsin bokhögar?


Innan semestern räknade jag ut att jag var tvungen att läsa 3.75 böcker i veckan om jag skulle hinna plöja igenom semesterbokhögens alla 30 böcker. Halva semestern har gått och jag har 23 böcker kvar. Alltså har jag inte läst 3.75 böcker i veckan - men jag har läst en hel del.

Det är dock inte så konstigt att högen knappt har krympt, för trots att jag har lagt flera av högens böcker åt sidan, så har jag samtidigt köpt nya. Det är hela tiden intressanta böcker som dyker upp som skapar ett vill ha begär. För att ge några exempel på hur det här kan gå till så har jag till exempel läst en massa intressanta blogginlägg på sistone om Joyce Carol Oates, i samband med hennes besök på kulturhuset i Stockholm, och då har jag inspirerats till att köpa ett par böcker av henne, sedan har jag precis upptäckt den fantastiska Sandman-serien och då har jag köpt fortsättningen till den och slutligen har jag varit på loppis och hittade inbundna klassiker för 10 kr styck och då var jag ju tvungen att slå till.

Ja, det är inte så konstigt att min hög knappt minskar. Fast det är väl det som är tjusningen med litteratur - nya dörrar öppnas hela tiden eftersom den litterära världen är oändlig!

3 kommentarer:

  1. Jag har samma problem, läshögen tar aldrig slut. Men å andra sidan är det ju ett högst angenämnt problem så jag klagar absolut inte!

    SvaraRadera
  2. och det är alltid trevligt att ha ett lager att kunna välja från!

    SvaraRadera
  3. Nej, det är sant... högen fylls alltid på!!! :)
    Jag ska ta och kolla upp I museets dolda vrår!

    SvaraRadera