tisdag 28 juli 2009

När lägger man en bok åt sidan egentligen?


Just nu läser jag Haruki Murakamis roman Fågeln som vrider upp världen (2007). Jag har inte läst något av Murakami tidigare så jag har inte direkt något att jämföra med när jag nästan somnar med hans bok i handen. Den började bra, lite mysigt mystiskt, men nu är den seg, seg, seg och löjtnant Mamiyas berättelse är låååååååång. Så lång att jag har börjat överväga att bara lägga boken åt sidan.

Men trots allt så är jag bara i början av boken, på sid 190 av 741, så mycket kan ju fortfarande hända. Det är bara det att just nu så kommer jag på mig själv med att tänka på annat då jag läser, vilket i sin tur gör att jag får gå tillbaka och läsa om för att inte missa något viktigt. Jag har svårt för att lägga en bok åt sidan om jag väl har börjat på den. Det händer att jag gör det, men då går jag ändå och undrar efteråt om jag kanske missade något...

När lägger man en bok åt sidan egentligen?
Är det någon som har läst Fågeln som vrider upp världen som kan övertyga mig om att den blir bättre?

9 kommentarer:

  1. Jag har inte läst just den boken men jag har kämpat mig igenom många andra tråkiga böcker. Jag lägger aldrig en bok åt sidan. Aldrig. (Förutom "Inte som andra döttrar" men det satt långt inne.) Jag är nämligen fullt övertygad om att jag kommer att gilla boken till slut, och även om jag inte gillar den så kommer den att lära mig något. Även om jag blivit motbevisad mer än en gång så fortsätter jag att tro på det.

    SvaraRadera
  2. Jag är impad av att du aldrig lägger en bok ifrån dig! Snacka om uthållighet. Jag håller med dig att man ofta lär sig något även om boken är dålig.

    Men min magkänsla säger att Murakamis bok nog blir bättre.

    SvaraRadera
  3. Jag har också lite svårt att lägga en bok åt sidan. Men jag är också en rätt snäll läsare som tänker att jag nog inte var redo för den boken just vid det tillfället. Är det nån bok som jag bara tycker är såå tråkig brukar jag oftast försöka läsa den senare för att se om jag ändrat mig. Annars brukar jag skumma igenom boken några sidor för att se om jag får upp intresset. Får jag inte det så lägger jag ner.. Ibland blir den bra efter några sidor eller nåt kapitel. Och jag har inte alls dåligt samvete för att jag skumläste några sidor/kapitel i boken.

    SvaraRadera
  4. Hellre barfota: Jag kan också tänka så att varje bok har sin tid och plats, och ibland är tajmingen bara fel.

    SvaraRadera
  5. Lägg ifrån dig boken när det inte har klickat på ett antal sidor. Om det inte finns något tidigare i boken som bara skriker av potential som lär komma upp till ytan om några hundra sidor. Om språket är handikappat. Lägg ifrån dig boken när du har lust att göra det.

    Visst kan man lära sig en massa av dåliga böcker. Men varför plåga sig igenom en dålig bok när man kan läsa en bra och lära sig så mycket mer? Det finns tillräckligt med bra böcker för att man inte ska hinna läsa ut dem under en livstid, så slösa inte tid på skräp.

    Med det sagt så tycker jag att Fågeln som vrider upp världen är helt underbar och en av de mest engagerande böckerna jag läst. Men jag var helt fast i den från början, så uppenbarligen fungerar det inte på samma sätt som för mig.

    SvaraRadera
  6. Daniel: Jag tycker du har helt rätt. Varför slösa tid på en bok som man inte gillar när man kan läsa bättre. Men jag fortsatte faktiskt att läsa den i går och nu har det hänt grejer! Så jag kommer att fortsätta.

    Semestern har nog gjort mig lite disträ bara...

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte om det är så mycket att vara imponerad av. Det är mest åsnelik envishet som ligger bakom. Det är dock inte särskilt ofta som jag hamnar i dilemmat att läsa en bok jag inte gillar eftersom jag är ganska kategorisk och fördömmande när jag väljer ut böcker.

    SvaraRadera
  8. DEN ÄR SKITBRA!! Fortsätt!

    SvaraRadera
  9. Jag har fortsatt och gillar den nu. Jag befann mig nog i en tillfällig formsvacka.

    SvaraRadera