söndag 26 juli 2009

Söndagsenkät


Söndagsenkäten är från Snowflake.

1. En författare som är värd mer uppmärksamhet:

Pauline Melville är en bra författare som bland annat har skrivit postkolonial litteratur. Jag kan tipsa om romanen The Ventriloquist's Tale (1997).

2. En överskattad författare:

Mons Kallentoft! Förvisso har jag bara läst Midvinterblot (2007), men jag blev smått galen av alla korta fragmentariska meningar. Sedan tyckte jag karaktärerna kändes uttjatade.

3. En lyckad filmatisering:

Eftersom jag rekommenderade den på Läsdagboken häromdagen så får jag nog skriva The Life Aquatic (2004), som är regisserad av Wes Anderson.

Se trailern:

4. En lyckad tv-serie:

Jag har ju tidigare skrivit att jag gillar Being Human så därför tänker jag nämna den amerikanska kriminalserien The Closer. Serien har en härlig blandning av udda karaktärer som spelas mycket bra av flera kända skådisar. Huvudrollen Brenda Leigh Johnson spelas till exempel av Tyra Sedgwick. En ofta otäck och allvarlig serie som samtidigt är full av humor.

Se ett klipp från säsong tre nedan:

5. En bok jag lärt mig något av:

Jag lär mig nog något nytt av varje bok jag läser, men jag minns att jag blev extra berörd då jag läste Running In the Family (1982), av Michael Ondaatje. Det jag lärde mig var att man inte ska ta sin familj för givet. Det är viktigt att prata med varandra så man inte känner att det finns en massa obesvarade frågor om något skulle hände. Varje människa är unik och har en egen berättelse som är till för att höras.

6. En må bra-bok:

Tillsammans är man mindre ensam (2005), av Anna Gavalda. En kärlekshistoria som jag inte kunde sluta läsa. Dessutom utspelar den sig i kärlekens huvudstad, Paris.

7. En bok jag gärna ger bort till ett barn:

Bajsboken av Pernilla Stalfelt. Precis som titeln avslöjar så handlar den om bajs med roliga illustrationer av hur bajskorvar kan se ut. Barn i kiss och bajsåldern älskar den, även vuxna, som jag, som inte har kommit ur fasen än.

8. Av författarna som kommer till Internationell Författarscen i höst är jag mest nyfiken på:

Ja, det är nog Claire Castillon från Frankrike eftersom jag befinner mig i en novellperiod och så ser jag fram emot att få läsa hennes roman Därunder ett helvete som utkommer i höst.

4 kommentarer:

  1. Är The Closer baserad på en bok? *förvånad*
    Jag gillar också den, framför allt hon Tyra Sedgwick. Jag gillar sydstatssläpet...

    SvaraRadera
  2. Nä, den är inte baserad på en bok utan skriven direkt för TV (i alla fall enligt IMDb). Jag menade att det är en lyckad serie i allmänhet. Har du läst någonstans att den är baserad på en bok?

    SvaraRadera
  3. Nej, det var bara som jag tänkte i mitt huvud när jag skrev enkäten. Men jag skrev det uppenbarligen inte. :-)

    SvaraRadera
  4. Aha, då förstår jag vad du menar!

    SvaraRadera