onsdag 22 juli 2009

Vad skulle din pseudonym vara?

Ja, det bloggas och det skrivs tidningsartiklar om vem Hypnotisörens Lars Kepler kan tänkas vara. Jag bryr mig inte så mycket eftersom jag inte är något fan av svenska deckare (men omvänd mig gärna om du kan). Däremot har jag börjat fundera över vad min pseudonym skulle vara om jag nu skulle behöva en i framtiden (fast den borde jag kanske inte avslöja här då).

Utan att tveka så hade jag tagit pseudonymen Keyser Söze från en karaktär från Bryan Singers film The Usual Suspects (1995) som spelas av Kevin Spacey. I början av filmen tror man att Kevin Spaceys karaktär är Roger Kint, en handikappad småskurk som ingen riktigt lägger märke till. I filmen förhörs Roger Kint angående en massaker som man misstänker att den mytomspunna storboven Keyser Söze ligger bakom. Men i slutet av filmen när polisen inte längre har någon nytta av Roger Kint får han lämna polisstationen och då avslöjas det att Roger Kint egentligen är Keyser Söze. Han har lyckats manipulera polisen genom hela förhöret.

En fiktiv karaktär som är duktig på att manipulera, klart att Keyser Söze hade varit en klockren pseudonym!

Filmen har en bra story och en fantastisk rollista, så om du inte har sett den så gör det! Kolla in trailern här.

4 kommentarer:

  1. varför har jag inte hittat hit förrän nu? länkar!

    SvaraRadera
  2. Det undrar jag också ;D Bättre sent än aldrig!

    SvaraRadera
  3. Åh! Deckare - nej tack (herregud, jag kunde inte bry mig mindre om den där Kepler) men The Usual Suspects - ja tack! Filmen är sjukt bra. Tror jag måste klicka in och kolla trailern, det var alltför länge sedan jag såg filmen...

    SvaraRadera
  4. Lisa: Ja, när jag kollade på trailern igen fick jag mersmak så jag får nog ordna filmen så jag kan se hela igen - för den är som du skriver, sjukt bra!

    SvaraRadera