torsdag 30 juli 2009

Varför läser du?

Ja, efter min lilla miniundersökning (32 deltagare) så är det tydligt att de flesta som läser min blogg är riktiga boknördar. Jag ställde frågan "Hur många timmar i veckan läser du" varav majoriteten 37% läser mer än 15 timmar i veckan (jag är en av dem). 7% svarade att de läser 11-15 timmar i veckan, och yttreligare 7% svarade att de läser 1-5 timmar i veckan. Slutligen svarade ynka 3% att de aldrig läser, hur man nu kan undvika att aldrig läsa.

Men att läsa 15 timmar i veckan eller mer är ju hur mycket tid som helst! Därför kan jag inte låta bli att undra vad det är som gör att vi läser så mycket som vi gör egentligen? Vad är det som lockar som gör att vi prioriterar bort annat för att kunna läsa.

8 kommentarer:

  1. Framför allt är ju läsning ett enkelt sätt att slippa ifrån sitt eget liv (som man ju, som bekant, blir ganska trött på ibland). Men det är också ett fint sätt att inspireras och få nya intryck på.
    Det är en himla bra fråga egentligen, varför man läser. Hade du frågat varför just jag läser hade jag nog inte kunnat svara bra alls. För att det är fint, roligt, intressant. För att det känns naturligt. För att i böcker kan jag läsa om människorna jag så gärna skulle vilja vara vän med. Ungefär så. Men det är en himla fråga, som jag ska fundera vidare på en liten stund.

    SvaraRadera
  2. Nä, det är inte helt lätt att svara på frågan. Verklighetsflykt, för att berika sitt liv, för att bli skrämd...Det finns säkert doktorsavhandlingar om detta!

    SvaraRadera
  3. Tja, jag läser av samma anledning som jag andas. För att jag inte kan låta bli. För att jag inte skulle överleva annars (och jag menar inte att låta hel-deprimerad, inte alls!).
    Men när jag läser rubriken "Varför läser du?" så går tankarna direkt till underbare Bill Hicks, som fick den frågan av en servitris i en liten håla i södra USA. "Why you readin'?". Hans svar är väldigt underhållande.

    SvaraRadera
  4. Rebelprincess: Hittade youtube-klippet där han ger sitt underhållande svar. Tack för tipset! Jag infogade klippet i inlägget :D

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt?! Jag skrattar rått varje gång.

    SvaraRadera
  6. En fråga som inte är lätt att svara på... förmodligen för att det är så självklart för mej att läsa så att jag inte ens funderar på varför jag gör det. Men det är intressant att fundera över hur det kommer sej att vissa människor inte läser alls och vissa hela tiden. Nu fick jag något att tänka på!

    SvaraRadera
  7. Jag röstade också på alternativet mer än 15 timmar i veckan. Ja varför läser man så mycket egentligen. Det är ju ganska många timmar under en vecka. Men hur skulle man kunna låta bli egentligen? Jag har börjat ta med mig böcker till jobbet och läser på lunchrasten. Det är så skönt att kunna slappna av med en bok under den där halvtimmen. Samtidigt tittar jag extremt sällan på teve. Efter en hektisk dag på jobbet så vill jag hellre sätta mig med en bok istället för framför teven.

    SvaraRadera
  8. Hellre barfota: Jag tittar inte så mycket på TV heller, utan sätter mig också hellre med en bok. Sedan åker jag tåg till jobbet och då får jag in ytterligare totalt två timmar där. Med en bok kan man leva sig in i berättelsen mycket mer plus att den ofta varar längre!

    SvaraRadera