söndag 20 september 2009

Bläckhjärta - filmen eller boken eller både och?

För ovanlighetens skull har jag sett filmen före jag har läst boken, Bläckhjärta. Jag tycker Iain Softleys film är riktigt bra. En bra intrig samtidigt som den är vackert filmad med många häftiga karaktärer. Nu har jag inte läst Cornelia Funkes bok så det är möjligt att jag inte hade uppskattat filmen lika mycket om jag läst boken först. Det brukar ju vara så. Men filmen har gett mig mersmak och boken ligger redan i bokhögen och väntar... nästan så att jag kan höra mystiska ljud komma från den...

Har du läst boken och/eller sett filmen? Vad tyckte du?

10 kommentarer:

  1. Gillar både filmen och boken, även fast dom har ändrat en hel del :) Däremot gillar jag inte valet av Mo (Brendan är och kommer alltid vara Djungelgeorge för mig :P)

    SvaraRadera
  2. När man har läst boken först och har föreställt sig de olika karaktärerna så är det rätt lätt att bli besviken. Fast jag tyckte han var ok, även om Djungelgeorge fanns där i tankarna... :D

    SvaraRadera
  3. En av mina favoritböcker. =) Älskar ettan, gillar tvåan och trean har jag kämpat med att försöka ta mig igenom sedan i våras... Filmen var sådär men jag hade ju som sagt läst boken först. Saknar dig btw på boktipset.se. Du borde vara där tycker jag. /Sandra

    SvaraRadera
  4. Halloj Sandra. Jag ska se om jag kan ta en avstickare till boktipset ;D

    Jag ser verkligen fram emot att läsa boken/böckerna! Är inte trean bra eftersom du har hållit på med den sedan i våras?

    SvaraRadera
  5. Den här har jag blivit nyfiken på flera gånger, men blir inte riktigt klok på om det är en barnbok eller om man kan läsa den som vuxen också? Nu när jag ser trailern så känns det som att jag vill satsa på filmen. Helen Mirren och Gollum, hur kan det gå fel?

    SvaraRadera
  6. Helen Mirren är grym!

    Jag tror att boken går under ungdom, och den är på 528 sidor, så barnbok - nej. Bara läs och njut och strunta i etiketterna... ;D

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte att filmen var rörig och så gillade jag inte att det var Djungel George som spelade Mo. Paul Bettany som Sotfinger däremot var riktigt bra!

    Boken är mycket bättre, i alla fall den första. Tyvärr tyckte jag att de andra två böckerna var en stor besvikelse...

    SvaraRadera
  8. Emelie: Jag ser fram emot att läsa boken. Synd att uppföljarna inte verkar hålla måttet. Men men, den första verkar ju vara lovande i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Problemet jag hade med filmen var bl.a. att Maggie helt fråntogs huvudrollen. Det var mer Mos berättelse och hon var bara med som biroll. =/ Kanske det som gör att jag inte gillar "Bläckdöd" (del 3) för där är heller knappt Maggie med. Boken har signum Hcg men tycker det är sorgsamt med vuxna som bara håller sig till vuxenböcker. Ni missar mycket isf. "Bläckhjärta" håller definitivt för vuxenläsning men faller även en 10-åring i smaken. /Sandra

    SvaraRadera
  10. Sandra: Jo, det kändes som att Maggie var åsidosatt i filmen...jag tänkte faktiskt på det då jag såg den. Ja, ja, jag ska absolut läsa boken (jag har ju en 10-åring inom mig ;D)

    SvaraRadera