söndag 27 september 2009

The Girlfriend - irriterande tonårsskräck av R.L. Stine

Den här veckan har jag fått läsa en hel del jobbrelaterad litteratur, typ engelska ungdomsromaner i olika genrer. Syftet har varit att jag ska eller funderar över att använda böckerna i kursen Engelska A. Jag har fortfarande ett par böcker kvar som jag ska plöja igenom så det ska bli skönt när jag kan återgå till valfri läsning igen.

Författaren som jag har ägnat dagen åt är den amerikanske författaren R.L. Stine. Han skriver relativt lättlästa, korta och ofta spännande skräckberättelser. Tidigare har han t.ex. skrivit serien Fear Street, en serie skräckromaner som alla utspelar sig i den fiktiva staden Shadyside. Nu håller han på skriva en ny serie skräckromaner, Goosebumps Horrorland Books (bekanta dig mer med skräcklandet här). Böcker som jag tidigare har läst och tyckt om är bland annat The Babysitter, The New Girl och The Hitchhiker.

Romanen som jag har läst i dag och som jag ska berätta mer om i detta inlägg är The Girlfriend.

The Girlfriend handlar om high school-killen Scotty. Han är skolans all-state quarterback, blivande Princetonstudent och så är han givetvis, som alla quarterbacks verkar vara i amerikansk litteratur/film, homecoming king som dessutom dejtar Lora, skolans snyggaste cheerleader och homecoming queen.

När Lora åker till Paris träffar Scotty tjejen Shannon. Han attraheras av henne och de har en affär. Innan Loras hemkomst inser Scotty att Shannon bara var ett misstag, en tillfällig förbindelse, och därför dumpar han henne (på ett ganska taskigt sätt). Shannon däremot tycker inte att förhållandet är över, för Scotty är ju hennes kille. Hon är fast besluten att göra allt i sin makt för att få tillbaks Scotty, om det så kostar någon livet.

Intrigen i The Girlfriend är spännande och den går nog hem hos ungdomar som inte är supervana och kräsna läsare eller som har hunnit härdas av Stephen King eller Dean Koontz. Intrigen är full av otäcka karaktärer, kusliga miljöbeskrivingar och även en del blod och död. Det som jag gillar mindre med den här berättelsen och en del andra berättelser som Stine har skrivit är att huvudkaraktärerna ofta är så präktiga, lite som karaktärerna i Kitty eller i Du&jag-böckerna (jag tror serien hette så) som jag läste i slutet på 80-talet. Trots att huvudpersonen Scotty är duktig i skolan så är han riktigt korkad, och detta stör jag mig på under hela läsningen. Visserligen så är det hans dumhet som för intrigen framåt, men ändå, och det är nästan så jag önskar, då boken är över, att han inte kommer så lindrigt undan som han gör.

The Girlfriend påminner om filmen Fatal Attraction (1987), förvisso kokas aldrig någon kanin men husdjuren i berättelsen råkar ut för andra, nästan lika hemska, händelser. Så jag vågar nästan påstå att R.L. Stine måste ha inspirerats av filmen när han skrev boken. Fast, Fatal Attraction är betydligt bättre, för The Girlfriend är mest bara irriterande tonårsskräck. Men, även om jag ofta tycker att hans böcker kan vara lite cheezy så går de faktiskt alltid hem hos eleverna, så vill man som lärare spela ett säkert kort så kan jag varmt, om något motsägelsefullt, rekommendera R.L. Stine på engelsklektionerna. Jag kan också rekommendera en titt på hans webbsida, här, som även innehåller en hel del lärarmaterial.

10 kommentarer:

  1. 'the girlfriend' läste jag med några boys på industriprogrammet och den gick hem, med ganska många skratt och omdömet "vilket jädra psycho"

    har du sett seriealbumet (eller är det en bok?) "I'm your girlfriend now" tycker titeln är så rolig

    SvaraRadera
  2. Ha ha, kan tänka mig att de reagerar så på boken. Jag ska diskutera boken med några fordonskillar på onsdag, så det ska bli kul att se vad de tycker :D

    Jag har inte sett seriealbumet/boken "I'm Your Girlfriend"... Är det samma författare? Jag ska Googla titeln "dirr".

    SvaraRadera
  3. när jag tänker efter är den nog svensk! en tjej med bensindunk och tändsticka på omslaget... LOL, LOL

    SvaraRadera
  4. Låter nästan som Stieg Larsson...

    SvaraRadera
  5. Har aldrig läst något av Stine (även om jag äger ett par av hans böcker).
    Min ena kompis har läst åtminstone en av hans böcker och försöker tjata ihjäl mig att läsa den jag oxå... kanske gör det snart. Gillar ju faktiskt King, djup förälskelse i Carrie, och tonårsskräck.

    SvaraRadera
  6. Fast då är King bättre och läskigare och funkar nog för en bredare läskrets... Stine inriktar sig främst till tonåringar.

    SvaraRadera
  7. passar på att flika in att kings langoljärerna alltid var en succé hos samma elevkategori. inläst utdrag finns i springboard 2 och filmen är så B att den är rolig!

    SvaraRadera
  8. Ja, då ska jag kolla in boken och filmen! Vi håller på att göra en skräckfilmslista inför årets stora Halloween-fest och den ska helst innehålla både högt och lågt och gärna med humor ;D

    SvaraRadera
  9. hej! jag undrar när boken utspelar sig

    SvaraRadera
  10. Jag tror den utspelar sig modern tid... fanns nog inga specifika tidsangivelser i boken. Det var ju ett tag sen jag läste den nu.

    SvaraRadera