torsdag 3 september 2009

Skräckministeriet


Jag har precis tittat på Skräckministeriet, första delen av åtta på SVT2.

I dag var det fokus på skräckens psykologi och det inre monstret, t.ex. diskuteras husets roll i skräckgenren utifrån ett freudianskt perspektiv.

Joyce Carol Oates pratar om H.P Lovecrafts författarskap och även kända författare som Selma Lagerlöf, Edgar Allan Poe och Stephen King omnämns. En hel del referenser görs dessutom mellan klassisk skräck och populärkultur.

Om du vill veta vad det är som gör att vi gillar att bli skrämda så kan nog detta vara en serie för dig. Jag kommer absolut att se resterande avsnitt. Om du missade första avsnittet kan du se det här.

Bilden är tagen från SVT2

8 kommentarer:

  1. Jag kommer också fortsätta titta. :)

    SvaraRadera
  2. Jag med!
    Gillade verkligen att de inte enbart fokuserar på litteratur, utan att de också drar paralleller till film och spel. Då kan det bli lite oväntade vändningar och teman (kan man hoppas).

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag ska titta på serien med någon av min klasser i svenska. Skräcktema brukar alltid vara uppskattat. Första avsnittet passar ju bra om man ska diskutera romantiken och det gotiska, just med huset som symbol för det onda och dolda inom oss...

    SvaraRadera
  4. Va, det här har jag totalt missat, måste se resten!

    SvaraRadera
  5. Jag kollade, och jag kommer absolut fortsätta. Har väntat på denna sedan jag läste om det någonstans för ett par månader sen. :)

    SvaraRadera
  6. Ja, det ska bli intressant att se vad resten av avsnitten handlar om.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset! Det var ett bra program, vore kul om de riktar in sig helt på Poe i något avsnitt. Det finns så mycket där att diskutera. Jag trodde absolut de skulle nämna The House of Usher när de tog upp hussymboliken, men icke. Tack igen!

    SvaraRadera
  8. Illusionernas blogg: Tyvärr tror jag inte att Poe kommer att få ett helt avsnitt, men vi får väl se. Håller med om att det finns mycket att det finns mycket att diskutera. Jag tyckte också att det var konstigt att inte Usher nämndes.

    SvaraRadera