måndag 7 september 2009

Hur många böcker kan ni läsa parallellt?

Just nu håller jag på att läsa tre böcker samtidigt. Efter att jag och min man valt böcker åt varandra så var jag "tvungen" att börja läsa Boy's Life av Robert McCammon, och hittills är den lite småseg, kanske för att jag upplever den som lite grabbig och därmed känner mig lite utesluten. Därför började jag läsa Sarah Waters Nattvakten eftersom den kändes lite mer feminin och jag saknade det kvinnliga perspektivet.

Sedan fick jag Margaret Attwods The Year of the Flood och började läsa den i helgen. Det började lite oskyldigt med att jag skulle tjuvläsa lite av inledningen men jag fastnade och har inte kunnat släppa boken. Förmodligen kommer jag att läsa ut den först innan jag återupptar läsningen av de andra två böckerna.

Men saken är den att jag har överraskat mig själv lite, eftersom jag inte brukar läsa böcker parallellt. Det har kanske hänt att jag gjort det ett par gånger tidigare. Jag inbillar mig nämligen att det förstör läsningen. Det blir lite rörigt, eller?

Vad tycker ni om att läsa böcker parallellt? Hur många böcker kan man läsa samtidigt utan att förstöra läsningen?

16 kommentarer:

  1. Just nu läser jag tre böcker parallellt. Det är ungefär vad jag brukar. Jag har ganska lätt att hålla isär dom olika handlingarna så för mig är det inga problem :)

    SvaraRadera
  2. Nu för tiden läser jag oftast en åt gången, ibland två och i sällsynta fall tre. "När jag var liten", däremot, kunder jag hålla igång uppåt tio böcker samtidigt. Jag fattar inte riktigt hur det gick till. Ibland får jag för mig att jag kanske skulle prova det igen, men jag vet inte jag. Jag är rädd att jag bara skulle blanda ihop alltihopa. /Therese

    SvaraRadera
  3. Fördelen med att läsa böcker parallellt är ju att man kan välja bok efter humör... ibland kan man ju köra fast i sin läsning och då kanske en ny bok är det som behövs. Fast att läsa flera böcker samtidigt är ingenting jag strävar efter, utan händer det så händer det ;D

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte att läsa flera böcker parallellt, men ibland "måste" man för att det går så segt annars.. :/ Just nu läser jag 4 böcker + en massa kurslitteratur, men det är bara två som är skönlitterära och att jag läser dem parallellt beror på att den enda är en lånebeställning, som jag fick hem innan jag hade hunnit läsa ut boken som jag redan höll på med. :)

    SvaraRadera
  5. Förr läste jag ofta flera böcker samtidigt medan nu så blir det att jag har två böcker igång parallellt. En som jag läser och en mp3-bok som jag lyssnar på. Nu när man lever familjeliv och inte har samma fritid så försöker jag att inte ge upp boken för då är risken stor att jag inte kommer tillbaka till den sen.

    SvaraRadera
  6. Jag läser just nu åtta böcker parallellt. Men sen är ju jag lite som jag är oxå. :P
    Dock snart "bara" sju böcker då jag är alldeles i slutet på den ena...
    Som du säkert förstår så finner jag det inte det minsta rörigt att köra med parallell-läsning. Men det är jag det. ^^

    SvaraRadera
  7. Jag läser oftast parallellt - kanske 3 åt gången. Men det beror ju mest på hur uppslukande böckerna är - har jag något riktigt bra på g så räcker det ju med en ;) Jag brukar ofta ha olika sorters böcker inblandade i parallelläsningen - en roman, en fackbok och en ungdomsbok exempelvis.

    SvaraRadera
  8. Linnea: När jag pluggade så hände det i och för sig att jag fick läsa litteratur parallellt på grund av lånetider etc.

    Cissi: Att varava en mp3-bok med en vanlig bok är ju ett smart sätt att ta tillvara på tiden.

    Snöfrid: Åtta böcker! Jag är imponerad, snacka om multitask :D

    Helena: Jo är det en uppslukande bok så räcker det. Men det är ju rätt smart att blanda litteratur för ofta är det väl variationen man är ute efter då man väljer att läsa böcker parallellt.

    SvaraRadera
  9. Jag håller själv just nu på med två skönlitterära (dock ganska tunna böcker), även "Konsten att läsa tankar" och "Illusionen om Gud" samt lite blandad kurslitteratur. Fast jag läser ju inte allt, så att säga, samtidigt, utan det blir snarare att jag läser lite i den ena, sedan växlar över till annan och hoppar lite mellan dem. Det funkar rätt bra för mig.

    SvaraRadera
  10. Arnaía: Jag menar inte heller samtidigt samtidigt... fast det hade varit lite komiskt att se hur det skulle gå till ;D

    SvaraRadera
  11. Läser ofta mer än en bok åt gången, men fler än tre är svårt att hålla igång samtidigt. Brukar ha en på jobbet, en på toa och minst en vid sängen.

    SvaraRadera
  12. Det beror lite på, men oftast läser jag två böcker av eget val och dessutom kurslitteratur. Tre - fyra böcker är inga problem att hålla isär, men då måste de vara av väldigt olika karaktär annars kan jag lätt blanda ihop handlingarna. Nu läser jag faktiskt bara en bok + kurslitteratur. Boken är så klart en deckare men kurslitteraturen består av dikter och då går det av förklarliga skäl ganska bra att skilja handlingarna åt :-)

    SvaraRadera
  13. Lilla O: På toaletten läser jag Elle Interiör :D

    Annika: Det underlättar nog, som du skriver, om böckerna är av olika karaktär. Poesi kan jag också läsa lite närsomhelst.

    SvaraRadera
  14. Jag kan läsa två, möjligen tre samtidigt. Sen tappar jag intresset eller om det är tråden.

    SvaraRadera
  15. Jag har ofta över fem påbörjade böcker samtidigt, fast då brukar jag inte läsa regelbundet i alla utan några av dem blir liggande rätt länge.

    SvaraRadera