tisdag 15 september 2009

Döden - tematrio

Lyrans tematrio den här veckan var betydligt enklare än de föregående två då temat är döden! Jag ska "berätta om tre böcker/romaner/dikter (whatever) där döden spelar en framträdande roll!".

1. Boktjuven - Markus Zusak
Detta är en ungdomsbok som jag verkligen älskar! Jag var helt tagen i flera dagar efter att jag hade läst ut den. Romanen utspelar sig under andra världskriget och huvudpersonen är boktjuven Liesel Meminger. Men, det är döden själv som är romanens berättarröst.

Vill du läsa mer om boken så kan du göra det här i David Anthins recension i Svd.

2. Complete Stories and Poems of Edgar Allan Poe
Tja, det mesta av Poe handlar väl om döden på ett eller annat sätt. Den här samlingen är en av mina större guldklimpar som står och glänser i bokhyllan. Favoriterna tillhör nog "The Fall of the House of Usher", "The Cask of Amontillado", "The Oval Portrait", "The Tell-Tale Heart" och "The Black Cat", som alla dessutom handlar om döden!

3. En familjeangelägenhet - Rohinton Mistry
Den här berättelsen utspelar sig i Bombay på 90-talet. Huvudpersonen är Nariman Vakeel. Han är en 79-årig man som lider av Parkinsons sjukdom. Eftersom han är änkling så uppstår en tvist mellan hans barn om vem som ska ta hand om honom. Romanen handlar om denna släktangelägenhet samtidigt som läsaren får ta del av Narimans liv i tillbakablickar. Detta är också en mycket bra bok som jag verkligen rekommenderar.

2 kommentarer:

  1. Jag måste ta och läsa den där boktjuven. Den blev så hissad när den kom, och ibland orkar jag inte läsa böcker som är så omtalade just när alla diskuterar dem. Det kan förstöra intrycken lite grann (eller mycket grann rättare sagt). Men nu har det ju gått några år, och det börjar kännas som att jag också vill ta del av den där fantastiska upplevelsen.

    Poe är alltid trevlig också :-) Usher och den svarta katten kan man läsa hur många gånger som helst. För att inte tala om morden på Rue Morge!!!

    SvaraRadera
  2. Jag visste ingenting om Boktjuven när jag började läsa den så jag var verkligen opåverkad. Men ibland kan hypade böcker göra att jag också väljer att läsa dem vid ett lugnare tillfälle. Det är så lätt att påverkas annars, tycker jag.

    Morden på Rue Morge glömde jag att nämna! Den tillhör också mina favoriter...

    SvaraRadera