tisdag 8 september 2009

Läsprojekt

Läsprojektet är nu inne på andra veckan och det har blivit dags för en liten lägesrapport. Därför fick eleverna skriva ner sina tankar om projektet i sina loggböcker. Här är deras svar:

"Jag tycker att det är bra, men skulle vilja läsa i en halvtimme i stället. Boken är jättebra fast jag har läst den innan."

"Jag tycker att det är roligt, har aldrig varit speciellt glad för att läsa. Men nu när jag har hittat en bra och spännande bok blir det riktigt kul!"

"Jag tycker att det är jättebra att börja läsa på morgonen eftersom att de flesta lugnar ner sig och får lättare att koncentrera sig. Att läsa är viktigt rent allmänt tycker jag. Det bästa är när man har en riktigt bra bok."

"Jag tycker att det är jättebra med läsning på morgonen. Det blir som en liten mjukstart och man hinner varva ner lite. Hoppas att vi fortsätter med det ett tag till."

"Jag tycker att boken är jättebra. Jag längtar tills filmen kommer på bio. Det är skönt att vi får 20 min."

"Projektet fungerar bra. Det är bra att det är på morgonen, för då är man så trött. Min bok verkar sådär. Den är ganska seg, men det är kanske bara nu i början. Böcker kan ju vara lite så i början ibland. "

"Jag tycker det är bra att läsa. Jag behöver byta bok för den boken jag har nu är inte min smak."

"Jag tycker att det har gått väldigt bra att läsa 20 min. på morgonen. Boken jag har valt är spännande och bra. Vill gärna fortsätta att läsa på morgonen."

"Jag tycker att det funkar bra. Boken verkar bra och då är det kul att läsa också."

"Jag tycker att det går jättebra. Det är skönt att börja dagen med att läsa i 20 min. Min bok är superbra och jättesorglig."

"Jag tycker att det är bra att vi läser varje morgon. För då tränar man på sin läsning lite varje dag. Boken är också bra."

"Jag tycker att det är väldigt skönt att läsa för det är helt tyst i klassrummet och jag blir inne i boken. Min bok är väldigt bra måste jag säga. Jag vill inte sluta läsa när jag väl är inne i den för den är så spännande."

"Jag tycker att det är bra att vi läser, men jag gillar inte min bok så mycket, den verkar tråkig, men jag tror att jag ska byta bok så det blir bra."

"Jag tycker att boken är bra. Men blir väldigt trött när jag läser böcker på morgonen, så det är väl lite så."

"Läsprojektet har fungerat bra. Min bok är spännande. Jag behöver läsa för att bli bättre på det, för jag tycker att jag läser långsamt."

"Jag tycker att det har fungerat bra och jag gillar det därför att det är en bra start på dagen. Man börjar lite lugnt, det är bra!" Plus att jag har valt en spännande bok."

"Jag tycker att det funkar bra. Skönt att sitta i början av dagen och läsa."

Ja, som ni ser är majoriteten väldigt positivt inställda till projektet så jag hoppas att läslusten håller i sig. De som ville byta böcker har fått göra det så förhoppningsvis kommer de att vara nöjda inför nästa utvärdering.

Klassen som vi gör projektet med är en Barn- och fritidsklass som består av 20 elever varav fem är killar. 17 stycken var närvarande vid utvärderingen.

5 kommentarer:

  1. Riktigt bra! Det här är alltså på gymnasiet? Läser de varje morgon, tjugo minuter? Ursäkta, du har säkert redan förklarat detta i ett tidigare inlägg. Vore jättesnällt om du vill förklara för mig ändå. /Therese

    SvaraRadera
  2. Ja det är på gymnasiet. Eleverna läser varje morgon i 20 minuter oavsett ämne. Läraren måste också läsa (så ingen rättning eller annat under tiden). Eleverna får välja valfri bok och om de vill byta under tiden så är det ok (fast man får väl dra en gräns någonstans). Syftet är att projektet ska väcka läslusten hos ungdomarna och att de ska utveckla sitt språk (ja fördelarna är ju många...). Därför blir det inga prov eller liknande utan det är ren nöjesläsning.

    SvaraRadera
  3. Det låter ju hur bra som helst. Genomförs det i alla klasser på skolan eller är det bara de klassen som har turen att ha dig? Jag förstår att eleverna uppskattar lästiden, men hur är det bland lärarna? Är alla där också positiva? Hos oss är jag ganska säker på att det inte skulle gå hem i alla läger. /Therese

    SvaraRadera
  4. Vi fick idén efter ett studiebesök på Rönnowska skolan i Helsingborg och där gör de projektet på hela skolan. Jag och min kollega vill föra in det på helt på vår skola också men har hittills bara fått lov att göra detta "på prov" med några klasser.

    Och alla lärarna var inte positiva i början. Särskilt en del av dem vars ämne inte är svenska. Det är väl fortfarande någon som vägrar läsa men annars är resten med på noterna och har förstått vinsten med projektet. Dessutom har vi ju stöd i Lpf 94.

    SvaraRadera
  5. Det ska bli kul att höra fler rapporter om hur det går. Alla olika ämnen vinner ju faktiskt på detta, hoppas alla inser det tillslut! /Therese

    SvaraRadera