torsdag 10 september 2009

Tematrio - sport

Tyvärr har jag inte hunnit svara på Lyrans (Lyrans noblesser) tematrio de senaste två veckorna så jag tänkte att jag skulle slå två flugor i en smäll den här veckan.

Veckans tema är sport, och hör och häpna jag är en bokbloggare som faktiskt gillar sport, fast jag utövar hellre än iakttar. Instruktionerna för vecka 37 lyder enligt följande (och jag ska försöka att hålla mig inom ramarna):

Berätta om en bok där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats! (OK, det blir godkänt om ni kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns.)

1. Ät - träna - prestera av Fredrik Paulún
Sporterna som diskuteras mest i den här boken är styrketräning och löpning. I perioder när jag har tränat mycket med olika fokus så har Paulúns bok varit en bra hjälp. Boken handlar om hur man ska äta för att få ut maximalt av sin träning. Paulún ger tips om hur man med kostens hjälp kan förbättra uthållighet, styrka och återhämtning.

2.Shadow Divers (Skuggdykare) - Robert Kurson
Dykning är en sport som ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är en gammal PADI-certifierad Divemaster och en bra dykberättelse kan jag lätt gå igång på. Shadow Divers är en sann berättelse om två amerikanska djuphavsdykare, som hittar en havererad tysk ubåt från andra världskriget utanför New Jerseys kust. Under sex år försöker de ta reda på mer fakta om denna mystiska ubåt som verkar sakna handlingar. Boken innehåller även en del foton från expeditionen.

3. Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow - Sara Gruen
Tematrions trea fick bli en bok som utspelar sig på en cirkus. På en cirkus utövas ju till och med flera oli
ka idrottsgrenar som akrobatik, ryttarkonster, dressyr m.m. Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow är en mycket bra bok som tog mig ur en ganska lång lässvacka för några år sedan.

Boken handlar om Jacob Jankowski som spenderar sina äldre dar på ett ålderdomshem. Hans familj kommer sällan på besök och de andra vårdtagarna har han inte så mycket gemensamt med. Han ser tillbaka på sitt liv och tiden han spenderade på Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow. En cirkus som han hamnade på av en ren slump strax efter att hans föräldrar omkommit i en bilolycka. På cirkusen träffar han sitt livs kärlek, Marlena, som är gift med en brutal djurtränare. Jacob blir även kompis med Rosie, en elefant som varken är dresserad eller särkilt attraktiv. Detta är en vackert berättad roman som skildrar den växande vänskapen mellan Jacob, Marlena och Rosie, tre vilsna varelser som alla är i stort behov av kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar