onsdag 9 september 2009

Toaletten - A Room of One's Own?

Tydligen är det flera av oss bokbloggare som gillar att läsa på toaletten. Jag undrar vad det är som gör att så många gillar att läsa just där. Kanske är det så att boken, eller vad det nu är vi väljer att läsa, fungerar på ungefär samma sätt som katrinplommon? Eller är det kanske så att toaletten blir vårt eget lilla rum - á la Virginia Woolf. Det är där vi blir lämnade ifred och kan få en tyst stund (förhoppningsvis) för oss själva.

Förmodligen föredrar vi att läsa olika saker på toaletten, smaken sägs ju vara som baken. Själv föredrar jag att läsa Elle interiör eller serietidningar, med andra ord, något mer lättsmält...

Är det möjligtvis så att du är en toalettläsare och i så fall vad läser du när du väl sitter där? Eller är du kanske en av dem som tycker att läsningen hör hemma någon annanstans?

9 kommentarer:

  1. Ibland läser jag sånt jag tar med mig in, det vill säga boken jag håller på med. men för säkerhets skull har jag gamla Nemi, London Review of Books och några korsord där också.

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra blandning! Jag gillar Nemi, fast jag läser Calvin and Hobbes och The Far Side om jag väljer serierna. Korsord kan i och för sig vara bra att ha där. Jag tänker ofta att jag löser för då.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar ha boken jag läser för tillfället liggande på toa så att jag kan läsa några sidor när jag får tid = sitter på toa ;) Just nu är det Joyce Carol Oates "My sister, my love" som ligger där och väntar. Annars läser jag också gärna tidskrifter - många gamla (facktidningar, Filter, gamla Mama) hamnar där.

    SvaraRadera
  4. Gamla tidningar är nog en klassiker på toa :D

    SvaraRadera
  5. Jag läser oftast boken jag håller på med, men annars blir det såna där tidningar som Vi i villa eller Röd och Rån. Men jag läser ju inte främst för att jag inte kan gå på toaletten utan att läsa, utan för att det verkar väldigt slösaktigt att inte använda de minuterna tll att läsa. Och okej. Lite som katrinplommon funkar det också.

    SvaraRadera
  6. ... och så tyckte jag seriestrippen var väldigt kul :-D

    SvaraRadera
  7. Vixxtoria: Ha, ha...

    Jag tror att Vi i villa är en klassisk "i-brist-på-annat-tidning-som-lätt-hamnar-på-toa-om-den-inte-åker-direkt-i-reklamen-tidning".

    SvaraRadera
  8. Jag föredrar att läsa uppkrupen i en fåtölj eller längst in i hörnet på en soffa. Gärna på kvällen, då sover grannarna (och om man har tur, föräldrarna) så då är det härligt tyst oxå.
    Har aldrig riktigt förstått varför någon vill spendera extra tid inne på en toalett... men visst, samtidigt vore det ju underbart att låsa in sig någonstans så ingen kan störa. Men jag skulle kanske välja något mer drastiskt och tilltalande. Som en vind? Du vet, á la "Den oändliga historien" av Michael Ende. ;)

    SvaraRadera
  9. Snöfrid, jag håller med om att det finns trevligare ställen att läsa på! Fast vår vind tillhör nog inte de mysigaste... men om vi hade haft en vind som den du nämner, why not!

    SvaraRadera