måndag 21 september 2009

Flanosagor - en utdöende berättarkonst?


Om några veckor ska jag köra igång ett sagotema med en av mina Svenska A klasser på Barn- och fritidsprogrammet. De ska bland annat läsa Alice i underlandet och sedan göra en flanosaga (flanellografsaga) av berättelsen.

Eftersom jag inte har barn själv, så har jag ingen större koll på om barn i dag vet vad flanosagor är för något. Därför tycker jag att det hade varit intressant att veta vad du har för erfarenhet? Använder du dem när du berättar sagor för dina barn? Du har kanske vuxit upp med flanosagor själv? Eller, är flanosagan en utdöende berättarkonst?

När jag googlade flanosagor hittade jag bland annat följande sidor:
Flano-design.se (här finns även magnetsagor för kylskåpet!)
Kizclub
Arkansas Department of Human Services - Division of Child Care and Early Childhood Education

14 kommentarer:

  1. Ååååh, jag visste att det borde finnas ett namn för det här. Flanosagor. Ser man på. Jag tyckte det var helt underbart när jag gick i skolan, men det var bara mina lärare som använde de där flanellgubbarna för att visa olika saker (bland annat en franskalärare på högstadiet som använder det för att vi skulle skapa meningar med Michel och Marie). Jag önskade alltid att jag själv skulle få testa lite, men jag har faktiskt aldrig gjort det.

    Men nu ska jag kolla upp magnetsagorna - det verkar helt fantastiskt!

    Och ja, just det. Dotterns dagis har flanellsagor. Med Totte bland annat tror jag.

    SvaraRadera
  2. Då verkar sagorna inte vara utdöda i alla fall! Magnetsagorna tyckte jag var riktigt häftiga. Jag har spöket Laban-familjen hemma, men använder dem som vanliga magneter :D

    SvaraRadera
  3. Åh, nu har jag kollat in magnetsagorna. Det fanns bara tre att välja på, tyvärr. En var Bockarna Bruse, och den önskar jag att jag haft för ett tag sen när dottern ville höra den hela tiden. Men jag tror jag kan hitta några bra julkappstips där i alla fall.

    Vad glad jag blir av den här upptäckten!!

    SvaraRadera
  4. Ja, det var ju synd att det inte fanns mer att välja på. Du får testa att göra egna sagor...kanske lite svårt om man vill ha magneter i och för sig. Annars får du googla lite så kanske du hittar någon bättre sida.

    SvaraRadera
  5. Jag har googlat runt lite grann, och det finns ingen hejd på vad som finns därute. Magnetlåda med Gruffalon till exempel:

    http://www.panmacmillan.com/titles/displayPage.asp?PageTitle=Individual+Title&BookID=419099

    Jag ska fortsätta och se vad jag hittar!
    Tack igen för att du uppmärksammade mig på det här. Nu ska jag bara hitta Wallander eller nåt, så har jag fixat julklappar till hela släkten sen.

    SvaraRadera
  6. Tänk vad mycket bra utbyte man kan göra med varandra i bloggosfären! Bra sajt du har hittat. En magnetlåda hade kunnat bli en bra julklapp åt ngn...

    SvaraRadera
  7. Hejsan
    Jag andvänder både flanosagor, magnetsagor och sagopåsar och det uppsakattar barnen på min förskola. Jag brukar skriva av texten på olika barnsagor och kopierar bilderna och sedan så har jag en flanosaga.
    Och här ute på nätet kan du få ihop jätte många sagor det bara kryllar av dem. Det finns en som heter gun som har en sida om just flanosagor och magnetsagor gå in på den så får du se lycka till www.dockmormor.se
    Mia Barnskötare på en förskola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju dockmormor!!

      Radera
  8. Mia: Vad kul att du använder flanosagor. Vad är sagopåsar? Jag ska absolut kolla in dockmormor. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  9. Hejsan, är förskollärare och använder flanosagor nästa varje dag, tycker det är ett toppenverktyg, finns ju många som är färdigtillverkade redan, dock lite dyra. jag såg att någon annan tillverkar sina egna själv, här är tips på en sida som länkar till engelska flanosagor http://www.ingelaslekstuga.se/Engflano/engflano.htm
    Använd annars böcker, kolla in loppis eller bibliotek och laminera bilderna:-)
    Ha en bra dag:-)

    SvaraRadera
  10. Såg nu att du hade samma länk i ditt inlägg:-)
    Hoppsan:-)
    Mvh Marie

    SvaraRadera
  11. Laminera bilder är ingen dum idé! Ibland kan man ju hitta billiga lite slitna böcker där bilderna fortfarande är fina.

    SvaraRadera
  12. Härligt att se att det är fler som använder och gör Flanosagor .. men de är för dyra och barnen (på förskolan) är sällan så försiktiga att de kan få leka med dem ... men gör som jag och ha sagorna på CD ... skriv ut och gör själv!

    www.forskolefolket.se

    SvaraRadera
  13. Martin: Jag kan tänka mig att barnen leker sönder dem (även mina gymnasieelever har en tendens att göra det när vi använder kort i olika språklekar :D). Smart tips med CD-skiva!

    SvaraRadera