lördag 30 maj 2009

Från Elle interiör till loppisfynd

När jag läser så brukar jag antingen hamna i sängen med massor av kuddar uppbunkrade bakom ryggen, eller så har jag en IKEA-fåtölj som jag sitter i. För det mesta brukar jag välja sängen framför fåtöljen och det beror nog på att sängen helt enkelt är bekvämare, så kanske är det dags att investera i en ny läsfåtölj.

Jag har i flera år prenumererat på Elle interiör och älskar att drömma mig bort en stund och dregla över alla fina möbler som jag sällan har råd att köpa. I Elle interiörs majnummer såg jag en bild på fåtöljen Slow Chair från Vitra (på bilden till vänster) som jag tyckte var riktigt snygg. Jag kan verkligen se mig själv sitta i den och läsa böcker. Tyvärr kostar den en hel del (1911€) men kanske finns det något liknande som är billigare ute på marknaden.

Jag tänkte ägna lite av sommaren åt att åka på loppisar och fynda något kul och originellt. Om jag inte hittar några roliga möbler så finns det ju alltid massvis av billiga böcker! För något år sedan fyndade jag en komplett inbunden samling av Selma Lagerlöfs verk för 80 kr.

När jag har varit på loppmarknader tidigare så brukar jag samla på uddaporslin som kaffekoppar och assieter med olika blommotiv på. Jag vet inte hur många delar jag har men de är kul att duka med när mina vänner kommer på besök. Sedan tycker jag att det är lite vardagslyx att kunna dricka mitt te eller kaffe ur någon av mina fina koppar då jag läser. En mugg som jag blev lite sugen på att köpa, som var med i senaste Elle interiör, var muggen Mon Amie som Marianne Westman designat för Rörstrand, 159 kr. Jag gillar de söta blåa blommorna på den vita bakgrunden, typiskt somrigt. Dessutom är priset ganska överkomligt, speciellt om man bara är ute efter en som jag är.

Har du några bra loppisar som du kan rekommendera? Har du gjort något bra loppisfynd? Var föredrar du att läsa dina böcker? Hör gärna av dig och berätta!

5 kommentarer:

  1. Sitter gärna hemma i min fåtölj, på hösten sitter jag helst framför kaminen med en kopp te och på sommaren ligger jag gärna i solstolen på däcket. Tur det snart är sommarlov så jag kan ägna mig åt läsandet =)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst ut Hungerspelen - den var riktigt spännande så jag sträckläste den. Ser fram emot del 2.

    SvaraRadera
  3. Jag tror absolut att vi har köpt in en hit! Två av mina elever har redan slukat den och tyckte att det var den bästa bok de någonsin har läst!

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vilja ligga i en hängmatta o läsa mina nya böcker som jag köpte idag på Myrorna!
    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  5. Då blir jag nyfiken och undrar vilka böcker du har fyndat på Myrorna? Hängmattor vinner nog som bästa ställe att läsa på en härlig sommardag!

    SvaraRadera