fredag 29 maj 2009

Eclipse är Twilightsagans svaga länk

Stephenie Meyers tredje del Eclipse i Twilightsagan (2007), börjar med att flera människor i Seattle blir brutalt mördade, och familjen Cullen misstänker att det är en ung vampyr som löper amok då den inte har lärt sig att kontrollera sin hunger. Till sin förskräckelse ser Alice i en av sina syner att vampyren håller på att bygga upp en vampyrarmé. Detta alarmerar familjen Cullen eftersom både Victoria, vampyren från föregående böcker, och Volturiklanen har motiv nog för att uppsöka dem. Det dröjer inte länge förrän de inser att Bella återigen kan vara i livsfara.

Bella har hunnit fylla 18 år och har mest för syns skull börjat söka till olika universitet eftersom hon vet att dagen D börjar närma sig och att hon då kommer att skiljas från sina föräldrar och vänner. Hon har dock börjat få kalla fötter och är inte lika säker på att hon vill genomgå förvandlingen så snart, framförallt då hon har lovat att gifta sig med Edward först.

Till Edwards fasa börjar Bella umgås alltmer med Jacob. Då Edward och Jacob är varandras ärkefiender tvingas Bella umgås med dem på tu man hand. Detta tär på Bella eftersom hon har utvecklat ett starkt band till de båda, och precis som bokens omslag visar, så håller bandet på att brista och Bella tvingas till slut att välja. Enligt Meyer visar också bandet att Bella inte riktigt kan bryta upp från livet som människa.

Eclipse innehåller en hel del action men handlar till största delen om triangeldramat mellan Bella, Edward och Jacob. I New Moon så regnade det av Romeo och Julia-referenser men i Eclipse så haglar det i stället av Wuthering Heights-referenser (och detta fortsätter även i Breaking Dawn). Bella läser ofta i ett nästan fallfärdigt exemplar av Wuthering Heights och jämför förhållandet hon har med Edward och Jacob med det som Catherine Earnshaw har mellan Heathcliff och Edgar: "I tortured the ones I loved. I was like Cathy in Wuthering Heights, only my options were so much better than hers, neither one evil, neither one weak. And here I sat, crying about it, not doing anything productive to make it right. Just like Cathy".

Jag tycker att Bella är lika osympatisk i Eclipse som Catherine är i Wuthering Heights, och jag irriterar mig på att det ska vara så svårt för henne att välja mellan Edward och Jacob. Dessutom är Bella, precis som Catherine, ganska platt och utvecklas inte så mycket. Jag kan förstå mer nu än tidigare att så många läsare har reagerat på Twilightsagan och kritiserat den ur ett genusperspektiv (det krävs ingen Simone de Beauvoir för att klara av det). Dessutom börjar jag störa mig rejält på det tre-böcker-långa-förspelet mellan Bella och Edward vilket får mig att inse att Meyers mormonska tro nog har smittat av sig på berättelsen (vilket i så fall gör den ganska förutsägbar).

Eclipse tycker jag hittills är Twilightsagans svaga länk, inte bara för att Bella framställs som platt och osymapatisk utan också för att inledningen är alldeles för lång. Det tog mig cirka 200 sidor innan berättelsen ryckte tag i mig och blev så där beroendeframkallande som de andra två föregångarna har varit.

För säga vad man vill, med eller utan genusperspektiv, så kan jag ändå inte låta bli att ryckas med i vissa partier (och jag skäms nästan för det känns så fel och syndigt) och jag vill ju veta hur denna kvadrologi slutar. Jag har nu sista delen, Breaking Dawn, kvar (som jag i skrivande stund redan börjat läsa) och sedan kan jag ÄNTLIGEN återgå till ett normalt och sunt liv och finna tid för mina nära och kära.

4 kommentarer:

  1. så här ska en recension se ut! Mycket bra skrivet, definitivt bokhora-status, om inte ännu bättre!

    SvaraRadera
  2. Åh vad snäll du är! Jag har redan läst ut Breaking Dawn så håll utkik för snart kommer recensionen på den!

    SvaraRadera
  3. Förstår inte hur du hinner läsa så mycket,när hinner du baka,städa, handla,tvätta, stryka, klippa rosorna, strö ut Myrr, gå ut med hunden och ta hand om din make?
    Hälsningar "bullarna i frysen"

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jag är mutant och är dubbelt så snabb som en vanlig människa!

    SvaraRadera