onsdag 13 maj 2009

Twilight återuppväcker härliga tonårskänslor

I'D NEVER GIVEN MUCH THOUGHT TO HOW I WOULD DIE - though I'd had reason enough in the last few months - but even if I had, I would not have imagined it like this.

Så börjar Stephenie Meyers Twilight (2005). Isabella Swan är 17 år och flyttar från sin mamma i soliga Phoenix, Arizona till sin pappa som bor i regniga Forks, Washington, en liten stad på 3000 invånare.

Trots att Bella egentligen flyttar mot sin vilja så anpassar hon sig snabbt till livet i Forks, och som ny tjej på skolan blir hon dessutom ganska populär hos killarna. Det är dock inte förrän hon ser den mystiska Edward Cullen skrida in i skolans matsal som vistelsen i Forks börjar bli intressant.

Sakta men säkert dras de till varandra och Bella börjar misstänka att Edward inte är mänsklig. Edward äter aldrig, hans hy är hård, blek och kall som marmor, hans ögon skiftar färg och då vädret är soligt är han inte i skolan. Inte helt oväntat så får Bella till slut reda på att Edward och hans familj är vampyrer. De dricker dock inte människoblod utan föder sig på djur, men lusten finns där hela tiden och detta försvårar förhållandet mellan Bella och Edward - han är rovdjuret och hon kan lätt bli hans byte. Därav omslaget på boken och det inledande bibelcitat: "But of the tree of knowledge of good and evil, thou shalt not eat of it: for in the day that thou eatest thereof thou shalt surely die" (Genesis 2:17).

Även Bellas efternamn Swan hintar att hon nog kommer att genomgå någon typ av fulaankungenförvandling fast förmodlingen inte till en svan... Å andra sidan kan efternamnet också symbolisera hennes renhet för boken är ju trots allt bara ett enda långt förspel och berättelsen är nästan för kysk. Jag hoppas att det hettar till mer senare i sagan! Men, jag antar att vi får läsa alla Twilightböckerna för att få reda på om Edward ska bita i den förbjudna frukten och göra Bella till en syndig och odödlig blodsugerska.

För ovanlighetens skull såg jag faktiskt filmen först och det enda jag visste var att den skulle handla om vampyrer och därför var jag till en början skeptisk. Men min skepticism släppte snabbt och istället satt jag som en trånande tonåring med fjärilar i magen, helt uppslukad i kärleksberättelsen - som en nykär fjortis. Direkt då filmen var över så köpte jag hela Twilightsagan på nätet eftersom det annars hade blivit en lång väntan för att få veta fortsättningen (uppföljaren kommer först i november). Filmen och boken stämmer ganska bra överrens men som vanligt har boken fler detaljer och är bättre.

Jag tycker att Meyer har skrivit en härligt kittlande kärlekssaga. Jag köper storyn, trots att den kritiserats för sitt genusperspektiv, som jag i och för sig kan hålla med om, fast jag egentligen bara vill blunda för det. Men Edward är ju trots allt en vampyr, ett rovdjur, vars uppgift är att förföra sitt byte och jag tror snarare att effekten hade blivit komisk om vampyrens uppgift hade varit någon annan. Bella är dessutom en tuff tjej, bortsett från att hon ständigt lagar mat åt sin pappa, som går sin egen väg och vågar vara annorlunda.

Visst, detta är varken en nyskapande eller intellektuell bok. Boken är skriven för ungdomar och kan förmodligen klassas som en typisk tjejbok. Men jag kan ändå inte hjälpa att jag verkligen gillar Twilight och att den återuppväcker härliga tonårskänslor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar