onsdag 6 maj 2009

Big Mouth And Ugly Girl - okej men inte mer

Den enda bok som jag tidigare läst av Joyce Carol Oates är Blonde. En bok som verkligen föll mig i smaken, men av någon anledning så har jag inte läst fler böcker av henne (förrän nu) trots att jag har flera titlar som ligger i mina välspridda bokhögar här hemma.

Ja, så hur kommer det sig då att jag läste Big Mouth And Ugly Girl? Eleverna som jag undervisar i Engelska B skulle nämligen läsa den (eftersom föregående lärare som haft kursen bestämt det) och då fick ju jag läsa den också.

Boken handlar om Matt Donaghy som är känd för att vara stor i truten (Big Mouth) och om baskettjejen Ursula Riggs som i hemlighet gett sig själv smeknamnet "Ugly Girl" då hon tycker att hon är stor och otymplig på grund av sin längd och atletiska kropp.

En dag blir Matt hämtad av polisen mitt under en lektion och anklagas för att ha planerat att spränga Rocky River Highschool. Ungefär i samma veva spelar Ursula en viktig basketbollmatch och missar ett faulskott. Utbuad springer hon därifrån, rädd för att lagkamraterna ska tro att hon missade skottet med flit. Dagen efter hoppar hon av laget.

Samtidigt får hon höra att Matt Donaghy häktats då han anklagats för att öppet ha hotat att spränga skolan. Ursula vet att anklagelserna inte är sanna eftersom hon var där när det hände... Så börjar Big Mouth And Ugly Girl, en helt okej ungdomsbok som handlar om en begynnande vänskap mellan Matt och Ursula som djupnar då både vänner och familj vänder dem ryggen.

Jag tycker om bokens huvudpersoner och att de står utanför de typiska klickarna som lätt bildas i skolans värld. Jag vill läsa vidare för att se hur och om Ursulas och Matts vänskap utvecklas. Men samtidigt tycker jag att berättelsen är lite småtråkig emellanåt och tar aldrig riktigt fart. Däremot så tycker jag att det är en bra bok att använda i undervisningen eftersom viktiga ämnen som vänskap, lojalitet, svek och familj kan diskuteras - tacksamma teman som alltid är lika aktuella och viktiga att diskutera med tonåringar...

3 kommentarer:

  1. jag håller på att läsa denna bok nu, jag går första året på gymnasiet och undrade varför i hela friden behöver vi läsa sådana här böcker. Men efter att jag läst din förklaring så förstår jag bättre och har bestämt mig för att fortsätta läsa trots att den är tråkig. Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  2. Även jag läser just nu denna bok. Den saknar glöden och spänningen som lockar en att fortsätta läsa. Boken är sannerligen en ungdomsbok då den fokuserar sig på hur stor del rykten, vänner och småsaker i skolan är i ett tonårsliv. Inget jag rekommenderar.

    SvaraRadera
  3. jag läser boken just nu och går i 8 i engelska skolan.

    SvaraRadera