torsdag 28 januari 2010

Jag vill skriva om och om igen...

Jag har blivit helt frälst i Ylva Karlssons, Katarina Kuicks, Sara Lundbergs och Lillian Bäckmans bok Skriv om och om igen (vinnare av Augustpriset för 2009-års svenska barn- och ungdomsbok). Detta är en bok som inspirerar till kreativt skrivande genom massor av roliga tips, idéer och övningar (och det behövs verkligen när man jobbar som språklärare).

Jag tror att boken passar lika bra till elever som har svårt att komma igång som till de som älskar att skriva. Jag blir själv sugen på att fatta pennan och skriva om och om igen när jag bläddrar i boken!

Skriv om och om igen har en kul layout, där tipsen piffas upp med roliga typsnitt, bilder och krumelurer. Detta är kort och gott ett riktigt litet guldkorn.

Motiveringen från Augustprisets jury sammanfattar allt:
Äntligen! En faktabok som på allvar utmanar, inspirerar och ger hopp till alla som vill läsa och skriva. Författarna ger professionella verktyg och användbar kunskap som förmedlar oerhörd lust att själv skapa. En formfulländad källa till kreativitet.

Om du inspirerats kolla in Karlssons och Kuicks blogg Skriva om och om igen.

3 kommentarer:

  1. Tycker att den låter jättebra!

    SvaraRadera
  2. Snygg design på bloggen!/terese

    SvaraRadera
  3. Lill O, ja du som också jobbar som lärare kan garanterat ha stor nytta av den. Jaghar inte hunnit använda den med eleverna än men ska göra det nu under våren.

    Terese, tack så mkt!

    SvaraRadera