lördag 6 juni 2009

Sweden Rock Festival inspirerar till rockig läsning

Sweden Rock Festival 2009 har precis avslutats och jag har fått njuta av många bra konserter bland annat Flogging Molly, Twisted Sister och ZZ Top. Tyvärr har vädret varit skit vilket gjorde att jag och min man bröt upp vårt läger i går innan Europe och Heaven and Hells spelningar. Vi var ändå inga fan när de hade sin storhetstid.

Efter en festival så går stereon i ett och jag brukar bli inspirerad till rockig läsning, typ biografier (bara för att förlänga festivalkänslan). Det har skrivits massor av böcker om olika band och musiker. Förra sommaren läste jag två bra böcker som jag därför tänkte tipsa om.

Den första boken är Anthony Kiedis självbiografi Scar Tissue (2004) som Larry Sloman har skrivit i samarbete med Kiedis. Jag har alltid varit ett stort fan av Red Hot Chili Peppers och tyckte därför att Scar Tissue var extra intressant, men även om man inte är ett hardcore fan till musikgruppen så tror jag ändå att man kan uppskatta boken eftersom Kiedis liv verkligen har varit en bergochdalbana. Scar Tissue handlar bland annat om Kiedis fram- och motgångarna med bandet Red Hot Chili Peppers, hans barndom i Michigan, hans tonår i LA hos sin knarklangande pappa, hans drogmissbruk och hans besatthet av kvinnor.

Jag gillade boken skarpt och kan verkligen rekommendera den. I boken finns dessutom flera bilder, från Kiedis barndom och framåt. Scar Tissue är en av de bättre självbiografier som jag har läst just för att den är så avslöjande och Kiedis blottar verkligen den ärrvävnad som åren i Hollywood har åsamkat honom. Bokens "svenska" titel är Scar Tissue: en självbiografi av sångaren i Red Hot Chili Peppers.

En annan bok som jag också läste förra sommaren var Heroin Diaries: A Year In The Life of A Shattered Rockstar (2008) eller som den heter på "svenska" The Heroin Diaries: spillror ur en rockstjärnas liv. I den här boken är det Mötley Crües basist Nikki Sixx som delar med sig av sina dagboksanteckningar då hans missbruk var som allra värst (innan han tog beslutet att bli ren och ta tag i sitt liv). I boken avslöjas konflikter inom bandet, synen de hade på kvinnor, hur vissa låtar kom till, problem med musikbolag etc.

Heroin Diaries är unik på så sätt att man faktiskt får ta del av Nikki Sixxs dagboksanteckningar och därmed får veta allt utan censur och försköningar. Bokens layout är riktigt schysst då anteckningarna varvas med små teckningar, sångtexter och foton, både coola och humoristiska, men även en hel del mindre tilltalande som understryker Sixxs och Mötleys galna menatlitet under 80-talet.

I min sommarbokhög ligger The Dirt: Confessions of The World's Most Notorious Rockband, 2001, (The Dirt: bekännelser från världens mest ökända rockband) av Neil Strauss i samarbete med Mötley Crüe. Jag ser fram emot att läsa boken framförallt eftersom jag älskar Mötley Crües musik - tidernas bästa rockband if you ask me!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar