fredag 15 oktober 2010

Hur städar man i en bokhylla?

Jag vet inte om det beror på föräldraledigheten eller om det är den friska höstluften som har gjort att jag har fått städmani. Allt ska organiseras in absurdum. Jag har snart gått igenom hela huset men stötte på ett hinder häromdagen - bokhyllan. I hyllan råder anarki på både böcker och dammråttor. Problemet är dock inte att rengöra utan snarare HUR jag ska organisera böckerna. Där är facklitteratur, skönlitteratur, kokböcker, uppslagsverk, inbundet, pocket, serietidningar, magasin - you name it! Sist jag städade fick alla "hårda" böcker en egen hylla eftersom jag tyckte det var fult att blanda pocket och inbundet då jag gången dessförinnan organiserat böckerna efter genre och i alfabetisk ordning. Men under det senaste året har jag av ren lathet tryckt/slängt in böcker lite här och där så nu är det ingen ordning alls längre. Därför måste jag ta tag i detta, men hur organiserar man i sin hylla bäst? Tänker man estetiskt eller funktionellt? Hur har du gjort?

4 kommentarer:

  1. Just nu så är det böcker högt och lågt i mitt flickrum. Intryckta i bokyllor, uppstaplade på andra hyllor och på högar på golvet. Men snart flyttar jag till en trea med ett helt rum bara åt mina böcker =) Då hade jag tänkt att det blir färgkombinationer om jag orkar! =)

    SvaraRadera
  2. Jag har fackböcker/kokböcker/lexikon för sig och skönlitteratur för sig. Men jag har inte så mycket böcker just nu eftersom jag bor i studentrum och inte får plats med alla. Det känns lite jobbigt, skulle vilja ha alla mina böcker hos mig!

    Eftersom mina böcker just nu får plats på två hyllor har jag inte ställt dem i nån särskild ordning, förutom att de av samma författare får stå brevid varandra. Jo, de står nog litegrann i storleksordning ser jag nu. Så att det inte ser alltför stökigt ut. Stora böcker på kanterna och mindre i mitten. :)

    Lycka till med städandet!

    SvaraRadera
  3. Cecilia: Låter härligt med ett rum för bara böcker! Då får du skaffa en riktigt skön fåtölj också som du kan ha i mitten av rummet :D

    Coolt med färgkombinationer.

    Emma: Hur har/skulle du organisera all din skönlitteratur? Blandar du inbundet och pocket? Jag tror jag ska fortsätta att dela på mina pocketböcker och inbundna böcker, då får jag dessutom plats med extra hyllinsatser i pockethyllan eftersom de inte är så höga...

    SvaraRadera
  4. Jag har sorterat i genre, men funderar på att färgsortera!

    SvaraRadera